Jumanji - 13 november 2012

Publicerat av Jennie Börs den 13 November 2012 kl. 21:54 i Ridpass - Jumanji
Idag på förmiddagen blev det bestämt att jag skulle rida Jumanji på dagens lektion, lika roligt som alltid. Dressyr med inriktning öppna och sluta var dagens planering, vi red samma övning som förra veckan. Idag red jag dessutom min sista lektion på tisdagar, från och med nästa vecka är den onsdagar klockan sju som gäller.

Skittarbetet började med att vi flyttade hästarna in och ut från spåret i skänkelvikning, Jumanji kändes fin i det arbetet. Fick påminna lite extra om högerbak ibland, men inget extremt märkvärt. När vi började trava var han till en början spänd och lite trippig, gick helt enkelt inte fram ärligt för skänkeln eller fram till bettet. Efter lite arbete i serpentiner och bogen in släppte han i alla fall efter, då kom han till både eftergift samt att han tog skänkeln.

Vi jobbade därefter på volt i både lite trav och galopp. Galoppen kändes bra även om han kanske inte var klockrent på tygeln vart enda steg, men däremellan var han fin och överlag hittade han faktiskt en fin eftergift. Han var inte alls stark eller så vilket jag tackar gudarna för, utan han kändes väldigt ärlig och medgörlig. När han fått galopperat släppte det dessutom ännu bättre i traven, galopparbete gör honom verkligen gott!

När vi var ordentligt framridna började vi med samma övning som i förra veckan, först i högervarv med vänsterskolor. Öppna är ingenting som han har problem med så den flöt på bra, däremot att göra en övergång till en diagonal sluta tror jag aldrig att han gjort tidigare. Om hans ens gjort en diagonalsluta i sitt liv, det vet jag inte. I första fattade han ingenting utan bara fot ut till väggen illa kvickt, men sedan blev de riktigt fina! Bra flyt i både öppnan, övergången och slutan! I det individuella travarbetet gjorde jobbade jag med lite allt möjligt. Sedan gick vi över till vänstervarv och högerskolor, där var det lite jobbigare för honom i slutan men han skötte ändå det hela väldigt bra. Det individuella travarbetet blev detsamma som i föregående varv.

Avslutningsvis red vi någon öppna och sluta på rak linje längs långsidan, där satte jag lite extra tryck i honom vilket gjorde att det blev lite segt, men han gjorde det ändå bra. Slutligen travade vi av och då kändes han väldigt mjuk och fin, duktiga ponnyn!

Jag är väldigt nöjd med honom idag. Han bjuder verkligen till och är positiv i övningarna samtidigt som han jobbar på otroligt bra, även i de situationer där jag kräver lite extra. Massor av beröm fick han allt efteråt!


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback