Goliat - 6 november 2012

Publicerat av Jennie Börs den 06 November 2012 kl. 21:53 i Ridpass - Andra hästar
Idag var vi endast två stycken på lektionen, lite lagom lyxigt sådär. Hade faktiskt kunnat bli själv helt och hållet, men lite sällskao fick jag allt i alla fall. Dressyr med öppna och sluta stod på schemat, den lilla fuxen blev ponnyn.

Även om Goliat bara är 4cm lägre än Miro i mankhöjd är skillnaden så stor, känns verkligen som jag rider en miniponny. Ganska roligt det med faktiskt, lättare när det är dressyr dessutom. I framridningen var han precis som vanligt lite stel, stretig och oliksidig men vi tragglade på i ett lagomt tempo tills alla delar började falla på plats. Framridningen bestod av lite skrittskänkelvikningar och voltarbete i alla gångarter. Under hela framridningen fick jag egentligen ingen superkänsla men jag red på och försökte lirka honom både hit och dit för att han skulle släppa efter.

Vi började sedan med själva övningen, som bestod av att man skulle vända upp på kvartslinjen i skritt, ställa om och rida in i en öppna på rakt spår för att avsluta med att rida en diagonal sluta ut mot väggen när öppnan var bra. Resten av spåret var det självständigt travarbete som gällde. Vi började i högervarvet, alltså blev det både öppna och sluta åt vänster. Det flöt på ganska bra faktiskt, han blev lite småstretig eftersom det tog emot men han var ändå duktig och jobbade på. Flyttade fint för skänkeln dessutom, övningen blev bättre och bättre för varje gång dessutom. På travdelen valde jag att varva mellan tempoväxlingar, rakriktning och volter. Som att vända på en hand släppte han dessutom så fort vi började med övningen, han blir verkligen en helt annan ponny då!

När vi sedan böt varv till vänster, alltså blev det öppna och sluta åt höger blev själva skolorna ännu finare. Fick verkligen igenom honom och flytet i övningen kom mycket mer naturligt. Fortsatte att jogga vidare på samma sätt längst travsträckan. Vi travade sedan av hästarna längs fyrkantsspåret och på serpentinbågar, Goliat var då väldigt mjuk, fin och lydig för hjälperna. När jag satte mig ner för skrittövergång hade jag gärna ridit ett dressyrpass till, för då var han verkligen mysig!

Jag är nöjd med passet, slutresultatet blev bra efter allt jobb. I skrittpausen efter framridningen frustade Goliat som en galning och samma sak när vi skrittade av, var nog mycket som släppte hos honom. Goliat har aldrig varit någon favoritponny för mig kan jag säga, men när han kommer på plats är han verkligen trevlig att rida måste jag säga. Det krävs lite jobb för att han ska komma igenom, men det är helt klart värt det!

Favorit i repris, Karin och Goliat gör sin sista lokala start tillsammans i Bjursås.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback