Plugga dressyrprogram

Publicerat av Jennie Börs den 13 Maj 2012 kl. 20:34 i Tips & trix
Hur pluggar ni in ett dressyrprogram?

Nu var det faktiskt ganska länge sedan jag behövde plugga in ett dressyrprogram, eftersom jag bara ridit LC och LB sedan min start i tävlingskarriären. Båda LC-programmen samt LB:1 sitter som ingjutet i ryggmärgen, väck mig mitt i natten och jag lovar att jag kan dem som rinnande vatten. LB:0 kan jag nog också, efter lite fundering.

Nu börjar det dock bli dags att plugga in lite nya program, LA:1 och Lag 03. LA:1 behöver bara förfriskas i mitt minne lite, lärde mig det under DIV II i höstast eftersom jag tittade när de andra ryttarna red det. Lag 03 är däremot i stort sätt helt nytt för mig. Jag har ganska lätt för att lära mig program, vilket är till en stor fördel, så efter några repetioner brukar de sitta inne i huvdet.

Jag har en liten procedur som jag brukar följa för att lära mig program, som fungerar väldigt bra. Vid inlärning sägs det att man ska använda så många sinnen som möjligt, jag använder mig av fler i min inlärning. Jag brukar börja med att titta igenom programmet på SvRF för att se vad som ingår samt i vilken ordning rörelserna kommer i. Därefter går jag in på Stallbacken för att kunna få se en skiss över programmet. Oftast brukar jag skriva ut programmet i både punktform och skissform från de olika hemsidorna.

Att se någon rida programmet tycker jag hjälper mig en bit i inlärningen, jag brukar leta upp en film på YouTube om jag inte har möjlighet att se någon rida det i verkligheten. Övergår sedan till att rita upp dressyrprogrammet på ett papper (har en tavla med bokstäver, men det har fått fötter ...) och i huvdet tänka över vilken gångart rörelsen ska ridas i. Vid det här laget brukar programmet sitta i mitt huvud.


Min och Zanzibars sista lokala dressyrtävling tillsammans (2010), debuterade två för mig nya program!

Kommentarer
Kommentar av: Maja---djurflickorna

Riktigt fin blogg och dina ponnyer ! ;D Min kompis har en new forest kolla in bloggen så får du se :)!



kram

2012-05-13 @ 20:51:31
Blogg: http://djurflickorna.devote.se
Kommentar av: elsa

Jag har också två new forest ponnyer, och använder mig av samma metoder som dig när jag ska lära mig program;)

2012-05-13 @ 20:53:35
Blogg: http://ezzaaass.blogg.se/
Kommentar av: mikkis

hejhej jätte fin blogg!

tänkte bara höra om du gör blogg design? :=

2012-05-13 @ 21:09:41
Blogg: http://mikkisjolund.blogg.se/
Kommentar av: Maja

Jag kollar också på youtube först, sedan springer jag det själv ute på gräsmattan. :$

2012-05-13 @ 21:23:34
Blogg: http://majawallstrom.blogg.se/
Kommentar av: Emma

Sv. Haha okej. Nja min är mer åt bocka och sparka-hållet. Fast för det mesta är hon riktigt samarbetsvillig. Åh vad roligt :) min är -05a :)

2012-05-14 @ 09:14:44
Blogg: http://Thelittlemupp.wordpress.com
Kommentar av: felicia - fotokobran

hoppas du hade en grym söndag!

och en underbar måndag!

2012-05-14 @ 19:21:40
Blogg: http://fotokobran.se
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback