Miro - 14 maj 2012

Publicerat av Jennie Börs den 14 Maj 2012 kl. 22:18 i Ridpass - Miro
Idag var det dressyrträning för Pernilla i Hedenslund som stod på schemat, väldigt välbehövlig eftersom det var tre veckor sedan sist! Idag ändrade vi, än en gång, vårt ridsätt för att se vilken effekt det fick på Miro. Skillnaden är att den här gången, gjorde vi ingenting som vanligt.

Redan från början var Miro ganska rund och fin i formen, kändes bra på framridningen. Sedan började vi ändra totalt och gå emot allt som vi provat förut. Jag skulle bara släppa skänkeln och trycka ner hälarna, inte vara på honom alls med skänkeln. Sedan rida på ett mindre fyrkantsspår och bara fokusera på att rakrikta och få honom med i svängarna. Mycket svårare än vad det låter, eftersom skänkeln skulle vara blixt stilla och knappt nudda honom. Fick rida runt lite så och sedan började vi lägga till lite medellinjer med volter. När jag kommit på alla principer började vi få ett ganska bra gensvar, från en väldigt förvirrad Miro.

Tog en liten paus och Pernilla frågade mig vad som kändes annorlunda. Lättare var svaret, han rörde sig liksom med lätta steg, det är väldigt svårt att förklara. Hon höll med och vi började få fram precis det som vi letade efter. Fick sedan fortsätta efter en paus, började hitta tillbaka och sedan galopperade vi enligt samma principer som i traven. Fick vända up på meddelinjen och lite sådär, gick ganska bra bortsätt från att Miro bara försvann åt höger (i vänster galopp) till och från. Det slutade med att Pernilla satt upp och kände igenom honom i trav, just för att hon skulle få känna efter vad det var han gjorde. Miro blev nog ännu mer förvirrad, men fortsatte jobba på trots att han försökte slingra sig ifrån även henne.

Avslutningsvis gick jag sitta upp igen och rätt som det var släppte verkligen alla spärrar. Miro var dock trött, men "den där" känslan började verkligen komma. Han kändes väldigt fin, om än trött, men den känslan tar jag verkligen med mig!

Ridsättet vi använde idag hade en väldigt positiv inverkan på Miro, jag kan dock inte riktigt förklara det med ord, utan det sitter i mig hur jag ska rida. Vi får se hur det blir när vi går vidare, men förhoppningsvis ska vi nå det resultat vi vill ha. En dag ska domarna få se den potensial som gömmer sig i den mörkbruna ponnyns lilla kropp!



Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback