Internetshopping

Publicerat av Jennie Börs den 18 Maj 2012 kl. 22:32 i Tankar & åsikter
Shoppa begagnat över Hästnet är både enkelt och smidigt, ibland kan man dessutom göra riktiga kap. Sidan har dock sina baksidor, att handla via en datorskärm kan gå jättebra samtidigt som det kan gå åt skogen. Vi har handlat en del via Hästnet, alltid varit noggranna och eftertänksamma med hur affären skötts. Trots detta lyckades vi blåsta.

Det var förra våren när vi letade sadel till Miro. Jag la ut en köpesannons, vi fick ett svar, affären sköttes över telefon och efter några dagar betalde vi in halva summan för att få en sadel hemskickad. Det kändes tryggt, vi kände en som köpt en sadel av samma kvinna (vilket säljaren själv erkänt vid första kontakt) som fått en sadel hemskickad. Någon sadel dök dock inte upp, vi fick ursäkter till varför sadeln inte kommit. Tillslut blev allt en soppa av lögner.

Pappa började söka runt på internet, hittade fullständiga personuppgifter och även andra saker som den här kvinnan gjort. Givetvis polisanmäldes allt och eftersom pappa kom med hjälpande uppgifter har det kommit ett samtal från polisen lite till och från. Jag har också fått "vittnat" över telefon eftersom jag hade första kontakten via mejl. Idag, lite mer än ett år senare, hittade mamma det HÄR. Allt stämmet in.

Pengarna kommer antagligen förbli ett minne blått, men vi lärde oss verkligen en läxa. Bedragarna är otroligt skickliga och vet vad de håller på med, så var försiktiga när du handlar över internet med privatpersoner. Vem det är som sitter där på andra sidan skärmen, vem det har du ingen aning om.



Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback