Fasta starttider

Publicerat av Jennie Börs den 29 Maj 2012 kl. 22:00 i Tankar & åsikter
Har du någon gång varit på en dressyrtävling där fasta starttider saknas? Det har jag varit flertalet gånger och det är inte någonting som jag är speciellt förtjust i kan jag säga. För mig är fasta starttider en självklarhet i dressyrsammanhang men tyvärr är det vissa klubbar som skippar den lilla detaljen.

Enligt min mening finns det bara fördelar med fasta starttider, jag kan inte finna en enda nackdel. Får du en startlista med en starttid är det enkelt att lägga upp sin tävlingsplanering, efter ett par tävlingar är det nämligen enkelt att veta hur lång tid allting tar innan start. När jag ska tävla lägger jag upp allt utifrån starttiden, från när jag behöver vara i stallet innan tills det är dags att börja rida fram. Visst är det enkelt att räkna ut själv, men jag känner mig inte trygg när jag räknat ut min starttid själv. Vissa domare räknar med sju minuter i en LB, medan andra räknar med åtta. Vissa klubbar vill ha in pauser för prisutdelningar, medan andra väljer att ta det efter avslutad klass. Allting blir en ovisshet.

Har jag en fast starttid på papper har jag nämligen rätt att starta vid den tiden, det är hela meningen med den fasta starttiden. För mig känns det så mycket tryggare att veta det, är det inte fasta starttider brukar det sluta med att jag hela tiden lägger till lite tid och vips så fick jag massor av "dödtid" innan min start.

Arrangörer med fasta starttider får alltid ett plus i kanten från min sida (dock vill jag att de ser till att de håller dem också ...), som tur är har faktiskt de flesta tävlingar jag varit ut haft fasta starttider och det ger jag en stor hiss!


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback