Få vitt att förbli vitt

Publicerat av Jennie Börs den 16 Maj 2012 kl. 19:56 i Tips & trix
Ni alla är med stor säkerlighet medveten om hur vita alla vita saker blir efter de varit i närheten av hästen. En mycket opraktiskt färg, men som å andra sidan i de flesta klär både häst och ryttare riktigt bra. Jag tänkte nu dela med mig av ett litet knep som jag använder mig av för att vita saker ska få förbli vita, givetvis fungerar det på andra färger också. Allt som behövs är i alla fall vatten och galltvål.



1. Fukta den lortiga ytan. Jag brukar använda mig av en vattensprayflaska eftersom det är enkelt att få det lagomt fuktigt med hjälp av den.

2. Gnugga med galltvål på den lortiga ytan tills smutsen börjar lösas upp, ibland kan det dock vara svårt att se.

3. Låt galltvålen få sjunka in och verka i några timmar.

4. Stoppa in i tvättmaskinen och tvätta som vanligt, låt galltvålen sitta kvar under tvätten.

5. Efter tvätten är det bara att torka och åskåda slutresultatet!

Det här knepet används flitigt på vita ridbyxor och schabrak för min del. Sadeln har en viss tendens att färga av sig, speciellt när det är regnit och blött ute. I de absolut svåraste fallen kan det behövas någon extra tvätt med upprepande procedur för att få ett så rent slutresultat som möjligt!


FÖRE    <--- --->    EFTER

Kommentarer
Kommentar av: Maja

Det ska jag allt testa ! :D

2012-05-16 @ 20:19:38
Blogg: http://majawallstrom.blogg.se/
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback