Ludvika Ridklubb: 24 mars 2012

Publicerat av Jennie Börs den 24 Mars 2012 kl. 20:50 i Tävling
Idag var jag och Miro äntligen iväg på vår årsdebut! Var riktigt underbart att under gårdagen få bada hästen, putsa utrustning, knoppa och dona i stallet. Att ställa klockan på halv sex för att hästen ska hinna äta och allt sånt där. En underbart fin dag har det varit också, riktigt härligt!

Hade inte några jättehöga krav på hur ritterna skulle vara, jag acceptera att Miro är Miro. Målet var att komma runt klasserna med en bra känsla och en någorlunda avspänd ponny.

LC:2
Framridning: Framridningen var helt okej. Inte dålig och inte superbra. Galoppen kändes absolut bäst, i traven kunde jag inte riktigt inverka som jag ville. Lite småsurig i fattningarna var han dock, hoppas det ger sig när han fällt klart! Han kändes ganska avspänd i alla fall, sedan var det lite pyssel med att få loss honom ordentligt i sidorna.

På banan: När vi kom in i collectingring spände han till ganska rejält, så red igenom honom så gott jag kunde. Inne på banan försvann det som jag fått igenom i collectingring, väldigt spänd nere vid dommaren och sådär. Programmet gick bra, för att vara en första start. Han blev "vinglig" och dubbelspårig eftersom han spände till och det var svårt att få honom ordentligt ställd och böjd i kroppen. Efter skritten fick han för sig att vi inte skulle ut i hörnet och därav blev fattningen som den blev men sedan flöt galoppen på bra förutom att det blev ett litet avbrott innan F i vänstergaloppen.

Fick mellan 4:or och 7:or i programmet, 4:orna fick vi i galoppmissarna. Slutresultatet landade på 56,4%. "Mycket fin ponny med framtiden för sig" stod den bland annat i slutkommentaren. Vi får hoppas att vi är i framtiden snart, vi är faktiskt så mycket bättre än vad vi visar på banan. :)



LB:1
Framridning: Nu jobbade jag mycket mer på framridning, försökte verkligen få fram "den där" traven och få honom ännu mer rund i sidorna. Framridningen kändes väldigt mycket bättre om man säger så!

På banan: Kändes som att jag fick igenom honom ännu lite mer inne i collectingring, sen spände han till när vi kom in på banan. Det första han gjorde var att kasta sig 2-3 gånger innan vi ens kommit till hälften av kortsidan och den spändheten som kom då blev att stanna kvar lite. När jag började programmet red jag ihop honom ganska mycket, vilket gjorde att han tappade lite energi. Travprogrammet gick bra, dock lite dålig energi som sagt och lösgjordhet. I galoppen blev det lite kaos, glömde helt bort min plan för fattningarna för det första. Han blev spänd och la in ett litet avbrott efter volten i vänstergaloppen, vi kom inte ut på kortsidan heller. I högergaloppen blev han sur + att det blev korsgalopp som jag rättade på tok för sent.

Galoppen ställde till det ganska mycket kan jag säga och jag blundar för procenten för den här klassen, 49.65%.


Slutligen: Min sits var antagligen inte den bästa idag kan jag säga! Kom inte ner ordentligt i sadeln och blev spänd i mitt undermedvetna, dessutom satt jag inte mitt i sadeln. Blir lite arg på mig själv eftersom jag verkligen suttit bra i sadeln det senaste halvåret.

Blev ett väldigt långt inlägg det här, trots att jag försökt kortat ner det. Johanna och Jumanji var med i LC:2, läs mer om det på hennes blogg! Jumanju och Miro har stått och skrikit på varandra, blivit överlyckliga när de sett varandra efter en stund ifrån varandra. När jag travade av efter LBn fick Miro syn på en häst som var snarlik Jumanji, blev överlycklig och bara skrek! Jumanji har även lärt Miro hur man dricker vatten på tävling, mycket söt syn måste jag säga.

Kommentarer
Kommentar av: Maja

Brukar du göra designer åt folk ? :$

2012-03-24 @ 23:45:03
Blogg: http://majawallstrom.blogg.se/r
Kommentar av: Gabriella

Hej, fin blogg! Lossnar säkert snart,din ponny är superfin! Jag såg er live på en tävling förra året när var uppe och hälsade på min förra ponny som flyttat till Dalarna, Smokie heter han och är också en newforest!

2012-03-26 @ 10:22:08
Blogg: http://gabriellalynghed.blogg.se/
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback