Goliat - 20 mars 2012

Publicerat av Jennie Börs den 20 Mars 2012 kl. 20:54 i Ridpass - Andra hästar
Idag blev det Goliat på dagens dressyrlektion, inte ridit honom sen i slutet av sommaren. Goliat är inte direkt min favoritponny, han har heller aldrig varit det, men roligt att få rida någonting annorlunda i alla fall. Ibörjan var han lite småjobbig, i vänstervarv ville han mest gå och titta utåt och i högervarv la han huvudet på sné innåt. Att ha fram och bakdel på samma spår fick vi också jobba en del på.

I galoppen är han väldigt mycket enklare att jobba jämfört med traven så efter galoppen blev det lite bättre, så han kändes fin där. Red lite övegångar och på volterna, samt öka och minsa volten i trav innan vi gick på nästa övning. Vi fick rida "lilla fyrkanten" (dock en avlång sådan) med en vändning på bakdelen i varje hörn. Började i högervarvet och efter en massa vändningar började han äntligen att lossa, innan vi böt varv red lite trav på fyrkantsspåret med några galoppfattningar på ena långsida. Då hade han verkligen lossat i kroppen, men jag var tvungen att verkligen tänka på att hålla honom rak för att allting skulle hålla samman. Avslutade sedan med vändningar på "lilla fyrkanten" i vänstervarv, då var han ännu mer lösgjord så fick samla ihop honom ganska rejält. Avslutade sedan med att trava av och då kändes han verkligen fin!

Jag är nöjd med passet, speciellt efter ca halva passet då det var då som han verkligen började släppa efter helt och komma på plats. När han kommer dit är han faktiskt ganska så rolig att rida!


Karin och Goliat

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback