Miro - 13 juni 2012

Publicerat av Jennie Börs den 13 Juni 2012 kl. 21:17 i Ridpass - Miro
Idag åkte dressyrsadeln på för att rida igenom lite saker inför helgen. Började med att rida fram ganska okomplicerat på ett fyrkantsspår bara, med fokus på att han verkligen skulle vara rak. Bjudning fanns det väldigt bra av, så hade dessutom någonting att plocka upp av. Gjorde även lite volter för att få igenom böjningen samt känna att jag fick med mig hela hästen. Det här arbetet gjordes i både skritt, trav och galopp.

Efter en väldigt ordentlig framridning började jag med lite övningar. Valde att ha LA:1-rörelserna som dagens tema, vilket gjorde att det blev skänkelvikningar från medellinjen och ut till långsidan och 10m volter i hörnen. Volterna kändes riktigt bra, skänkelvikningar är dock inte min starka sida. Miro jobbade dock på, det är bara jag som behöver ha koll på så att jag inte viker mig i sidan och flyttar tygnden fel.

I galoppen tänkte jag ta igenom fattningar från skritt, det tyckte inte Miro. Så fort jag började förbereda honom för fattning surade han ur totalt genom att frysa fast eller backa rakt bakåt. Tillslut gjorde han så oavsett vad jag bad honom om i skritten. Blev riktigt arg på honom några gånger och gav honom beröm när han gjorde rätt, sedan kunde vi göra helt klart godkända fattningar i alla fall. I övrogt jobbade vi med 10m volter och den förvända, Miro hade en väldigt bra energi och stunst i galoppen!

Hade tänkt ta igenom några ryggningar på slutet, men eftersom han betedde som han gjorde innan så valde jag att avstå för att inte uppmuntra honom till något. Förutom backningarna kändes passet väldigt bra, nöjd med min ponny! Varför han helt plötsligt började backa kan man ju undra, för han var verkligen framma för skänkeln i övrigt. Antagligen kom jag åt honom för mycket och då blev han sur, det kan ju hända herren ibland.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback