Jumanji - 5 juni 2012

Publicerat av Jennie Börs den 05 Juni 2012 kl. 22:31 i Ridpass - Jumanji
Jumanji fick rycka in och vara Miros stand in på dagens Göranträning, man får ta vad man har helt enkelt! Jag har inte ridit Jumanji på banan sedan, länge sedan. Det är ganska svårt att ställa om sig från Miro-ridning till Jumanji-ridning, jag är van att ha så mycket högre krav men det löste sig ganska bra tillslut i alla fall.

Kände redan från början att det skulle bli en slitig träning, han bet verkligen sig fast i högersidan. Det blev alldeles tomt i vänstertygeln medan jag hade hela hästen i högertygeln, i detta släpper han i sin tur vänster bak och kör ut högerbogen. I den självständiga uppvärmningen försökte jag bara hitta min egen ridning på Jumanji, blev väl sådär.

När själva träningen började blev det full fokus på att få honom att ta tag lika mycket i båda tyglarna. Som vanligt började vi känna igenom allting i skritt, för att sedan ta trav och sist galopp. Efter en snabbcheckning samt en del arbete i alla gångarter försökte vi oss på lite skänkelvikningar på både volt och kvartslinjen. En hel hel del motsträvigheter blev det samt arbete med min vänsterhand som lever sitt eget liv. Efter att vi fått igenom allting någorlunda bra blev det mer galopparbete, med volter och fem språng fram och fem språng tillbaka. Ju mer vi galopperade, desto bättre blev det och vi avslutade med en förvänd som i LA:1 i varje varv, fungerade riktigt bra. Efter galoppen kändes det som att traven verkligen blev mycket bättre.

Även om det kändes ganska mörkt ett tag, kändes det desto ljusare på slutet. Fick kanske inte den där "wow"-känslan, men det var helt klart godkänt. Med tanke på att jag ridit Miro så mycket på slutet är mina krav lite högre än vad Jumanji klarar av, men men. Göran sa i alla fall att Jumanji inte var allt för långt ifrån LA, det är väldigt roligt att höra faktiskt. Det som saknas i dagens fall är att han ska ta tag lika mycket i båda tyglarna och det blir det fortsatt hårdjobb med.


Från min och Jumanjis första träning för Göran.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback