Hästar av luft och trä

Publicerat av Jennie Börs den 22 Juni 2012 kl. 10:43 i Allt & inget
Jag tror att många av er känner igen er när jag nämner ordet lufthästar, inte sant? Många av er har säkerligen sprungit galopperandes över en gräsmatta en gång i tiden och gjort allt med den där lufthästen. Jag minns så väl den tiden när jag och mina kompisar lekte häst både hemma och på rasterna. Faktum är, att min "låssashäst"-karriär inte började med lufthästar, utan trähästar.

När jag och min kompis började rida i åttaårsåldern åkte gunghästarna snart fram igen. Vi lekte jämt ridskola. Allting skulle vara verklighetstroligt och jag minns så väl hur vi gjorde hästscheman där vi planerade hur mycket lektioner varje häst skulle gå och vilken aktivitet varje lektion för dagen skulle göra. Sedan turades vi om att vara elev och ridlärare. Under sommaren åkte pallbockarna fram hemma på gräsmattan och vi vårdade som de vore riktiga hästar, de fick både mat, vatten och omsorg. Ihärdigt plcokade vi gräs åt dem och borstade de med borstarna som jag fått av min granne.

Vi hade verkligen helroligt! Hästarna fick både sadlar och träns på sig och vi var ofta ute och red på våra hästar, som säkerligen hade namn som jag tyvärr inte minns idag.


Jag och min syster motionerar trähästarna.

Med tiden ställdes pallbockarna åt sidan och lufthästar blev mer aktuellt. Till en början var det på stuttsmattan dessa hästar växte fram och den lek vi lekt med gunghästen fortsatte. Vi red både dressyr och hoppning, hoppningen löse vi genom att spänna upp ett snoddas rakt över stuttsmattan. Med tiden blev hindret högre och högre, det hängde nämligen med i många år (sitter faktiskt kvar i häcken än idag, om jag inte missminner mig?). Vi mätte till och med hur högt vi hoppat, mot slutet mätte det 1,15m, idag förstår jag inte hur jag ens vägade tänka tanken att hoppa över det!

Lufthästar på marken har också varit någonting som jag hållt på med en gång i tiden. Jag minns så väl hur vi lekte häst i sandlådan varenda rast fram till 5-6. Vi byggde världens hinderbanor, tävlade och hade superroligt (osams var vi också till och från, hehe). På fritiden byggde vi större banor hemma på gräsmattan och på helgerna anordnade vi hopptävlingar till och från, med rosetter som pris och allting. En gång hade vi dressyrtävling också, vi spände upp ett jättefint dressyrstaket gjort av stolpar i marken med garn lindat så ett staket bildades.


Några (o)charmiga bilder från en av hopptävlingarna som jag anordnade tillsammans med en kompis.

Det var verkligen en rolig och minnsvärd tid i livet. Lekte ni också låssashäst när ni var yngre? Eller vem vet, det kanske är vissa av er som gör det idag?
Trackback