Förebild

Publicerat av Jennie Börs den 26 Juni 2012 kl. 15:00 i Tankar & åsikter
När jag nämner ordet förbild tror jag säkerligen att det finns en eller flera personer som du tänker lite extra på. Vi alla har våra speciella förbilder i livet, det kan vara allt från människor som vi inspireras av till människor som vi ser upp till lite extra mycket. Gemensamt för alla dessa förebilder är dock att personen i fråga på något sätt betyder lite extra mycket för oss.

Jag minns själv precis vilka personer som jag såg upp till lite extra mycket när jag var yngre. Skulle någon fråga mig frågan idag skulle jag kunna peka ut dessa personer ganska snabbt, många av de förebilder som jag hade som liten, i hästsammanhang, var just de äldre stalltjejerna. Faktum är att vissa av dessa förtfarande är förebilder för mig än i dag, även om vissa har tappat sin position under åren.

Många gånger har tanken slagit mig att precis som jag såg upp till de äldre stalltjejerna när jag var liten, precis så kan de yngre stalltjejerna se upp till mig idag. Den tanken är för mig både skrämmande och ganska häftig faktiskt. Jag minns ju själv tydligt hur jag såg upp till de äldre en gång i tiden och att veta att jag idag kan vara en av dem, det är verkligen en mäktigt känsla.

Samtidigt tror jag att det är till min fördel att jag är medveten om att andra faktiskt kan se upp till mig, det hjälper mig att fortsätta vara en förebild för andra. Jag vet precis av vilka anledningar som jag tappat förtroendet för vissa av mina förebilder och därför försöker jag så gott jag kan att låta bli att göra de sakerna själv. När jag är i stallet är jag till exempel alltid trevlig mot alla, oavsett vem det är jag pratar med och jag försöker alltid att tänka efter på vad jag gör. Det är heller inte lämligt att själv slarva med säkerheten, för om gör jag det, är det en stor sannolikhet att även andra tar efter mig.

Jag har mina förebilder tydligt klara i mitt huvud, de är allt från personer i min omgivning till personer jag fått nys om via internet. Förhoppningsvis har även du lika bra förebilder som jag, personer som på något sätt insiprerar eller stärker dig som person. Fortsätt att se upp till dessa personer och ta del av den kunskap som de har att ge dig, förhoppningsvis kommer du att lära dig mycket utav det. Kom dessutom ihåg att försöka vara en god förebild själv.


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback