Miro - 18 december 2012

Publicerat av Jennie Börs den 18 December 2012 kl. 21:42 i Ridpass - Miro
Idag var det dags för Göranträning igen, dagen till ära fick Miro bära rött pannband, röda lindor + boots samt inviga sitt nya tävlingsschabrak med röd detalj. Lite juliga måste man ju vara, förövrigt var det nog min mest vågade outfit under en Göranträning.

Till att börja med var det en hel del försenat, så Miro fick sig en ordentlig framskrittning vilket inte var speciellt negativt. Red sedan fram en stund självständigt, Miro var väldig pigg och framåt. Började sedan själva träningen med att titta på formen i skritt och trav, fick jobba lite för en bra igångsättning men i övrigt flöt det ganska fint. Fick sedan en övning instruerad, som jag ska arbeta med självständigt till nästa gång. Jag fick göra den i skritt nu till en början och den såg ut som följande: volt i hörnet, in på kvartslinjen i en sluta, övergång till öppna och sedan rida det en bit på kvartslinjen, bakdelsvändning, in i öppna igen och slutligen ut i en sluta igen. Fick rida den några gånger åt båda hållen, öppnorna och slutorna flyter helt okej medan bakdelsvändningarna fortfarande inte fungerar. Blev nog lite mycket press på Miro där nu efter vilan, när jag dessutom fick ta spöet i "fel" hand för att korrigera vänstersidan blev han mycket orolig. Efter lite små panikattacker (eller vad det ska kallas) lyckades vi i alla fall komma igenom en hyffsad vändning åt höger.

Vi gick sedan över till lite travarbete där vi jobbade med skänkelvikningar på både hörnlinjen och diagonalen. Miro var fortfarande lite uppstressad efter spö ncidenten men trycket som jag fick i honom var riktigt härligt, däremot blev han lite väl på till och från. Skänkelvikningarna flöt på bra i alla fall och formen kändes bra även den.

Galopparbetet, å herre gud säger jag bara. Fatta galopp från skritt har jag inte gjort nu sedan efter vilan och det fick jag smaka på idag. Miro tjurade ihop som sjutton, han var otrolig på och fortfarande lite uppstressad. Några bra fattningar fick vi till, men det gick även en hel del bakåt. Väl i galoppen vågade jag inte riktigt släppa fram honom ordentligt i handen eftersom han var galet stark och på, men han hade i vilket fall ett otroligt härligt tryck i sig.

Avslutade sedan med några slutor som flöt på bra innan jag fick lägga ner formen och trava av. Han kändes väldigt på men jag fick ändå en bra känsla.

Jag är nöjd med träningen, första gången som Miro verkligen surar för Göran tror jag dock. Idag kunde det ju inte klagas på att det var för segt i alla fall, haha! Miro blir lite småjobbig när han blir så på som han blev idag då han blir väldigt på i handen men å andra sidan får man ett härligt tryck i honom. Det är lite som en berg- och dalbana där man får ge och ta helt enkelt. Allting ska inte flyta på en träning heller, jag tränar ju för att bli bättre och visa vad som brister för att sedan kunna få rätt vägledning för att komma framåt. Fick i alla fall en del beröm om att det gått framåt, riktigt roligt med tanke på att sist jag red dressyr riktigt ordentligt var förra träningen för Göran. Det är så roligt att vara igång igen!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback