Helios - 5 december 2012

Publicerat av Jennie Börs den 05 December 2012 kl. 22:03 i Ridpass - Andra hästar
Det är galet hur ringrostig jag kände mig på dagens lektion, var ju för tusan en vecka sedan sist! Jag hade i alla fall turen att får rida Helios, känns som det var väldigt länge sedan jag dressyrade med honom nu faktiskt. Temat även den här veckan var enkla byten.

Till en början gjorde vi lite skänkelvikningar i skritt, från hörnet och in mot medellinjen. För vänsterskänkeln ville han gärna bli lite förböjd men det blev bara bättre, för högerskänkeln var det högerbak som tog emot lite men även det blev bättre. Sedan började vi med travarbetet, runt fyrkantsspåret med en volt vid varje kortsida i valfri storlek. Började med stora volter och sedan minskades de successivt. Helios kändes ganska fin, ville inte riktigt suga tag ordentligt och ta tag i bettet så han blev lite "vinglig i huvudet" men vi jobbade på. Galoppen tog vi på volt senare, där vi minskade volten och lite sånt. Helios kändes fin och tog tag mycket bättre i bettet där.

När vi värmt upp började vi med övningen, som såg ut som förra veckan. Vi böt helt enkelt bara om volt med ett enkelt byta vid mitten. Det började med en liten stretig övergång till skritt, men så fort han kom in i skritten slappnade han av igen och gjorde en ny, bra fattning. Övergångarna mellan galopp-skritt blev sedan bara bättre och bättre, sista kändes helt klart bäst. Det svåra är att han är lite svår att få ihop ordentligt, han vill gärna bryta av till trav men med tillräckligt mycket stöttning fungerar det ändå.

Vi avslutade sedan med att trava av längs fyrkantsspåret bara, där kändes Helios väldigt fin. Längde ut tygeln för att få ner formen och han jobbade verkligen på jättebra genom hela kroppen samt att han sög tag ordentligt i bettet. Jag är nöjd med passet, alltid roligt att få rida på lille Helios. Lite ringrostig kände jag mig dock kan jag säga, lite hemskt faktiskt, haha!

Bild från en hopplektion för någon månad sedan!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback