Miro - 5 augusti 2012

Publicerat av Jennie Börs den 05 Augusti 2012 kl. 21:48 i Ridpass - Miro
Vi hade planerat in en riktigt galopp tur idag med ponnyerna, men eftersom Jumanji var lite hängig valde vi att ta det säkra före det osäkra. Istället för att rida ut och galoppera styrde vi om planen och skrittade bort till Norddalsvägen, väl där var Jumanji ganska sig lik så vi travade en vända där och skrittade sedan hemåt igen. Jumanji hade ingen feber, magen lät men han var allmänt hängig och inte så matglad som han brukar. Han piggnade i alla fall på sig under vår lilla tur! Kanske var värmen eller något, vad vet vi.

Miro var full med överskottsenergi idag kan jag säga, vilken han ibland använder lite på fel sätt. Rundbalar på en åker var idag mycket farliga, ojojoj. Han var jättespänd när vi red förbi dem, så första gången skrittade vi och på tillbakavägen satte jag honom i skolor där han blev ställd ifrån dem. Han skötte sig i övrigt bra, förutom några kast.

För att underlätta för mig själv under morgondagens ridpass valde jag att gå in på ridbanan med honom när vi kom tillbaka. Överskottsenergin märktes även av där, han var rädd för både staketet och hinderstöd, töntponny. Travade några varv innan vi galopperade, då blev det fullt ös medvetslös. Lät honom verkligen galoppera på, la bara fram handen och bromsade upp honom i svängarna. Annars var det nog Miro som bestämde tempot. Så höll vi på en bra stund, böt varv med jämna mellan bara. Han gjorde riktigt bra fattningar från skritt och halt!

Efter massor av galopp kunde han mot slutet började kunna ta normalt arbete, tog in honom på en volt och red lite där. Sedan avslutade jag med att trava över två bomserier som låg framme, Miro var superduktig och väntade verkligen in mig. Fick verkligen en bra känsla i traven, lite lättare att jobba honom då jämfört med innan vi galopperade. Då var han verkligen lte småsurig och stirrig på annar, vid ett tillfälle sa jag åt honom ordentligt när han försökte stanna och bajsa (han VET att han inte får stanna då), jag fick tillbaka genom en ordentlig spark och ett gristjut. Tyvärr kunde jag inte annat än skratta åt honom då.


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback