Miro - 31 augusti 2012

Publicerat av Jennie Börs den 31 Augusti 2012 kl. 22:32 i Ridpass - Miro
Till Miros stora glädje red vi idag i vår lagom blöta paddock, Miro som verkligen älskar att gå igenom vattenpölar och klaffsig sand. Jag hoppas ni förstår ironin, han var inte speciellt lycklig över min planering. Men är det så på tävlingsbanan har han inget annat val, därför kan det vara bra att träna på det på hemmaplan.

Började med att rida fram, red på på ett 60x20m spår där jag valde att rida som ett kort snettigenom varje gång så att jag vände tillbaka till långsidan igen efter hörnet. Väldigt effektivt på många sätt, samtidigt som jag får hjälp att rida i båda varven kan jag dessutom använda diagonalen till att gasa ordentligt. Galopperade sedan på i lättsits runt ett fyrkantsspår, fokuserade på att han verkligen skulle vara runt skänkeln i hörnet. På långsidorna tog jag in rumpan lite så det blev som en tagen bakdel, ett tips som jag fick av Göran.

När vi var varma i kläderna fick han en lite längre skrittpaus innan vi körde igång med planeringsjobbet, rida delar ur programmen för att få honom lösgjord. Började med skänkelvikningen, första gångerna red jag lätt för bibehållen bjudning men sedan satte jag mig ner. Nu på träning fokuserar jag verkligen lite i taget och så fort någonting inte fungerar rider jag rakt fram några steg och fortsätter sedan. Idag fick jag till en bra känsla i båda varven, även under nedsittning.

Jobbade sedan med galoppen, började med att få till en bra fattning och red sedan på spåret och la 10m volter lite här och var. Avslutade båda varven med att vända en halft igenom. Avslutningsvis tog jag några extra halvt igenom för att verkligen känna att det kändes tryggt och stabilt, vilket det även gjorde. Tog någon galoppdiagonal också, Miro taggade satan.

Avslutade med lite 10m volter i trav och mellantraver, Miro hade en sjuk bjudning och blev lite väl på. Jag tackar dock inte nej till bjudningen, jag bara tackar och bockar och låter honom krångla på medan jag gör mitt jobb. Tillslut kommer han fram till vad som är lagom vid rätt tillfälle. Travade på serpentiner som avtravning och kände att han var mjuk och följsam, vilket han var. Provade även någonting nytt, som bara kom upp i tanken under avtravningen. Tog båda tyglarna i vänsterhanden och red lite med enhandsfattning, i båda varven, längs långsidorna. Fungerade superbra, Miro ändrade ingenting i formen och jag kunde bara rida på som vanligt. Fick ett litet hallå i huvudet som verkligen fick mig att förstå att högertygeln inte behövs så mycket som jag tror!

Abslut sist gjorde jag lite halter, fick till några riktigt bra! Gjorde även någon ryggning för att känna efter, han gjorde det riktigt bra. När det är blött brukar han oftast tvärvägra, men inte idag inte. Jag är så nöjd med hela passet, Miro var så otroligt rolig att rida. Finns ingenting att klaga på!

Av dagens pass att utgå ifrån skulle nog dock ingen utomstående kunna gissa till att vi är ett renodlat dressyrekipage. Hopputrustning från topp till tå och jag trimmade verkligen dressyr i hoppsadeln. Hehe!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback