Miro - 16 augusti 2012

Publicerat av Jennie Börs den 16 Augusti 2012 kl. 22:29 i Ridpass - Miro
Som jag nämnde igår tränade jag idag för Pernilla. Man kan väl egentligen säga att vi tog vid där vi slutade på dressyrkursen. Fick börja med att rida på en volt i högervarv och verkligen böja igenom honom för att han skulle få lite extra böjning i sitt högra bakben, jag skulle ven hitta känslan i min hand. Jag låser gärna fast handen och i sin tur även bogen, så nu jobbade vi på att böja igenom honom samtidigt som högertygeln enbart erbjöd honom att suga tag i den av egen maskin. Vilket fungerade bra! Jag fick även lägga en liten volt i volten för att få igenom lite extra. Vi gjorde även samma sak i andra varvet.

Den övningen låg vi och växlade varv emellan. Det skiljer sig lite mellan varven, i högervarvet blir jag stark på innertygeln medan jag i vänstervarvet gärna blir lite ostadig istället. I vänstervarvet fick jag verkligen fokusera på att hålla handen i rätt position, men samtidigt kunna ta ledande tygeltag i det utan att det blev fladdrigt. Emellan åt fick jag även rida ut lite längs fyrkanten, lättridning eller nedsittning varierade lite i övningen. Blev mycket lättridning i voltarbetet just för att jag verkligen skulle få fram honom och få igenom sidorna.

I galoppen gjorde vi samma sak som i traven, red på en volt och la en liten volt i volten. Jag är verkligen nöjd med ridpasset, Miro blev verkligen riktigt ordentligt loss i sin kropp. När han kommer igenom där kommer dessutom gångarterna fram mycket bättre och det blir då lättare för mig att rida, när jag slipper sitta och tänka på den där framåtbjudningen som lätt försvinner. Fick dessutom en väldigt bra känsla i handen, ett bra sug och lagomt stöd. Jag är riktigt nöjd! Mycket basicridning, men det är verkligen det som vi behöver!


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback