Miro - 14 augusti 2012

Publicerat av Jennie Börs den 14 Augusti 2012 kl. 21:18 i Ridpass - Miro
Idag genomförde jag gårdagens planering, dock i hoppsadel istället för dressyrsadel, men det fungerade väldigt bra ändå. Började med att värma upp honom ordentligt i alla tre gångarter, han kändes mjuk och fin förutom att han ibörjan stod emot skänkeln något till och från i traven. I galoppen valde jag att bara rulla på i lättsits och det var ett klock val, han galopperade väldigt mjukt i bra bjudning.

Efter en lite längre skrittpaus travade jag honom lite nedsuttet, innan jag började med mina planerade övningar. Fattade galopp från skritt och red sedan som serpentiner över medellinjen, så i vissa bågar fick han gå i förvänd. Jag gjorde bågarna lite diagonalt över medellinjen för att få lite mer space och tid, fick nämligen bara till en bana som var runt 15m bred. Det fungerade i vilket fall riktigt bra, blev bara knas vid ett tillfälle och då var det jag som klantade till det lite.

När den övningen fungerade bra, gjorde den i båda varven, böt jag övning. Jag började med att galoppera lite på fyrkantsspåret och la sedan en volt på banans ena del, när jag fått igenom det jag ville i den galoppen gjorde jag över medellinjen en övergång till skritt och fattade den andra galoppen. Galopperade långsidan ner och in på nästa volt, tog igenom och böt sedan galopp enligt samma princip. Efter ett tag tog jag bort volten och gjorde bara själva bågen in mot medellinjen. Både övergången mellan galopp-skritt och skritt-galopp fungerade super, Miro var väldigt lyhörd och lyssnade bra. Jag gjorde precis som jag skulle, inget stress någonstans från min sida. Miro var verkligen taggad på att få galoppsignalen, men samtidigt väntade han tills han fick den, annars kan han ju gärna vilja fatta innan mig eftersom han vet vad han ska göra. Fattningarna blev verkligen bra, sedan måste övergången till skritt bli lite stabilare. Han lyssnar bra tillbaka men blir lite ostadig i själva övergången, men det kommer eftersom vi precis börjat träna de övergångarna.

Travade sedan av honom, längs fyrkantsspåret + att jag la in några mellantraver på diagonalen. Jag är riktigt nöjd med passet, speciellt med alla galoppfattningar från skritt. Det är som jag nämnt många gånger en av mina svagheter, idag gjorde jag dem dock riktigt bra. Jag tror att det till stor del har att göra med att allting kommer så kvickt, det blir då enklare för mig att förbereda för en ny fattning jämfört med om jag kommer i skritt från början och ska förbereda för att fatta vid en speciell punkt till exempel. Massor av klappar till både mig och ponny!

De här bilderna är exakt två år gamla idag, tänk vad vi har utvecklats sedan dess! Jag har dessutom lärt mig linda ordentligt sedan dess ... Åkte förresten av Miro för första gången under det passet, hoppass två av tre innan jag valde att ge upp den karriären. ;)


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback