Miro - 1 augusti 2012

Publicerat av Jennie Börs den 01 Augusti 2012 kl. 19:40 i Ridpass - Miro
Nu är även andra dagen utav dressyrkursen genomförd. Idag hade jag den senaste träningstiden men jag var ändå uppe i stallet till nio-tiden för att hinna titta lite på de andra. Det samma efter lunch, då passade jag också på att titta medan några andra red.

Pass ett
Första passet jobbade vi med att få igenom honom lite extra, detta genom att rida på fyrkantsspåret i trav för att sedan lägga in en 10m volt mitt på varje långsida. I volten skulle jag leda in honom ordentligt och sedan rida på i det. Ibörjan var det lite klurigt men när jag väl kom på knepen och gjorde rätt blev det bättre, Miro kom dessutom igång bra.

Vi gjorde sedan samma sak i galoppen. Först hade jag jättesvårt att hitta voltspåret och det kändes som vi körde speedway ungefär, men när poletten väl trillade ner så. Miro stod emot en del men det blev bara bättre och bättre. Travade sedan igenom och traven kändes bra!

Jag är nöjd med passet, fick till en bra känsla i traven. I galoppen saknade jag det lilla sista, men är trots allt nöjd.

Pass två
När jag började stod han emot lite, men rätt som det var släppte spärren och allt flöt bara på. Vi red lite skänkelvikningar först och övergick sedan till att bara följa fyrkantsspåret igen. Där skulle jag göra en ordentlg halvhalt vid E och B, fick till några riktigt bra. Efter en stund la vi även in öppna på medellinjen, utöver halvhalterna på långsidorna. Fick till riktigt bra öppnor måste jag säga, jag behövde i princip bara tänka öppna och sedan flöt allting på.

Efter ett riktigt bra travarbete övergick vi till galoppen. Den första övningen som jag skulle göra fungerade inte riktigt bra då jag blev lite för ivrig i min ridning, vi la därför om övningen och då blev det mycket bättre. Jag har ju väldigt svårt för att fatta galopp så därför låg fokusen där. Jag fick från långsidan rida in i en skänkelvikning och sedan fatta förvänd galopp ur den, galoppera några språng framåt och sedan bryta av till skritt igen. När jag väl tog det lugnt och gjorde som jag skulle blev det bra, Miro protesterade ingenting heller!

Vi avslutade sedan med ytterligare lite trav och den flöt på lika bra som innan. Jag är riktigt nöjd med det här passet måste jag säga. Jag satt helt rätt, kände båda sittbenen och handen bara låg mjukt framme och mötte upp. Det kändes verkligen som att vi svävade fram i traven, Miro jobbade på som bara den. Just nu förstår jag inte vad jag hållt på med de senaste månaderna, för när jag väl bara sitter där helt rätt så blir det ju så väldigt mycket bättre. Dagens känsla kan jag leva länge på, hoppas vi kan få till ett lika bra pass imorgon!!


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback