Jour och ponnyridning

Publicerat av Jennie Börs den 25 Augusti 2012 kl. 22:24 i Vardag
Idag har vi haft vår första stalljour för terminen, men helt vanliga rutiner. Ärligt talat kändes det skönt att få göra allting "som vanligt" under en jour, inte bara se till att hästarna får mat och kommer in/ut från hagarna. Ibland är det faktiskt riktigt trevligt att få sopa, väga hö och allt det där. Sedan är det givetvis mycket trevligare när vädret är på rätt sida, men det är en annan historia.

Mina småkusiner kom även till stallet idag, för nu var det dags för lite ridning igen. Filippa gick med snabba, bestämda steg och ett stort leende på läpparna ner till hagen med grimman på axeln. Efter lite assistans på med grimman tog hon ut honom själv ur hagen medan jag stängde och ledde honom själv till stallet. I stallet borstade hon och grejade, innan vi hämtade hjälm och väst till henne samt alla Jumanjis utrustning. Under den tiden som jag sadlade värmde hon bettet, sedan tränsade jag honom åt henne innan hon själv ledde ut honom till ridbanan.

Idag skulle hon komma upp själv, det gick när hon stog på pallen och fick lite assistans med farten upp. Men en korrekt uppsittning för övrigt. Vi gick sedan flera varv runt i paddocken, hontränade på att styra, göra halter, komma igång i skritt och skritta över bommar. Leendet var stort och hon hade nog kunnat ridit runt där i timmar om hon så fick. Det gick väldigt bra dessutom, svårt att tänka sig att det är andra gången hon rider och sist skrittade hon på långa tyglar bara.

När det var dags för Elias att rida skulle Filippa leda Jumanji, så hon fick göra det medan jag gick vid sidan av. Även Elias tränade lite styrning och att skritta över bommar, med Filippa som vägledde honom från backen vilket fungerade bra. Nöjda och glada var både ryttare och ponnyn efteråt tror jag allt.


Jag måste säga att Jumanji skött sig riktigt bra, trots att Filippa bara är sex år så gör han som hon säger. Han lunkar glatt med henne när hon går, låter henne fläta pannluggen och borsta på honom. När de rider styr han lydigt åt det håll de vill, inget problem som helst. Miro skulle nog vara minst lika snäll i hanteringen, men i ridningen är han inte lika pålitlig. Filippa kommer nog bli en riktig hästtjej även hon, precis som vi andra kusiner!

Annars har det varit fullt upp med jouren, trots att jag varit hem och vänt blir dagen uppbokad. Jag ursäktar dessutom för den näst intill obefintliga uppdateringen i veckan. Men min bloggnista är inte speciellt gnistrande just nu. Idéer finns det massor av, jag finner däremot ingen motivation till att förverkliga dem. Förhoppningsvis kommer den strax tillbaka!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback