Fotografering: Exteriörbilder

Publicerat av Jennie Börs den 15 Augusti 2012 kl. 17:00 i Tips & trix
Extreriörbilder är någonting som jag försöker se till att fota på ponnyerna med jämna mellanrum, det finns framför allt två anledningar. 1. för att få se hur de har utvecklats i kroppen sedan gången före, eller varför inte sedan första tillfället? 2. bilderna blir oftast fina, det är alltid roligt att fånga fina bilder på sina små älsklingar. I det här inlägget tänkte jag komma med lite små tips på hur jag tänker när jag tar mina bilder.

Första steget mot lyckade bilder är att se till att hästen är välborstad och fin. Vissa hästar har en tendens till att bli dammiga och det enklaste sättet för att dölja det är: vattensprayflaska, rotborste och putshandske. Borsta först av hästen, spraya vatten jämnt över pälsen, borsta med rotborsten och avsluta med putshandsken: hästen är sedan blank och fin. Se även till att svansen är välborstad, manen kan knoppas eller flätas om du känner för det eller så ser du bara till att den ligger snyggt.

Nästa steg är att välja utrustning till hästen. Ett träns kan vara en bra början, sedan får du själv välja vilken typ av nosgrimma du ska ha eller om du helt enkelt ska vara utan. Personligen föredrar jag utan nosgrimma eller en aachennosgrimma. Engelsknosgrimma utan aachenfäste är också snyggt, tyvärr äger jag ingen sådan. Tänk dock på att om om du väljer nosgrimma, ta en som passar hästens huvud. En aachen- eller engelsknosgrimma får inte sitta för långt ner och vissa hästar får väldigt långt huvud i en remontnosgrimma, till exempel.

En kedja som trärs genom båda bettringarna under hakan och sedan knäpps som en triangel under är absolut snyggast enligt mig, den tar lite plats och det ser proffsigt ut.


När hästen är fixad gäller det att placera den på ett ställe med fin bakgrund. Bakgrunden får inte vara för rörig, det tar för mycket uppmärksamhet från själva bilden. Jag föreslår gärna natur i bakgrunden, hemma fotar jag alltid mot kyrkogårdshäcken eller en grönska som finns alldeles i närheten. En gång tog vi på ridbanan eftersom marken där vi brukar fota inte var helt optimal mitt i vintern, ridbanans staket och hagarna i bakgrunden förstörde då harmonin i bilden.

För att ta extrörbilder kan det vara bra att vara minst två personer, en som håller i hästen och en som håller i kameran. Den som håller i hästen kan med fördel vara utrustad med något som får hästen att se glad ut, så som ett spö att vifta lite lätt med för uppmärksamhet eller en app som gnäggar. Appar med djurläten finns det mängder av, det är bara att söka på "animal sound" eller "horse sound" så lovar jag att du hittar någonting. Den som håller i hästen bör även veta hur en häst ska stå uppställd, alltså med den öppna sidan mot fotografen. Fotografen bör ställa sig i grodperspektiv, bilderna blir då som allra bäst!

Nu tror jag att alla bitar för att få till bra bilder börjar falla på plats. För att få så fina bilder som möjligt gäller det att komma på hur bilderna ska tas på just din häst, för att framhäva den så bra som möjligt. För att dra några exempel: Miro har en ganska kort och kompakt nacke, vilket gör att jag gärna vill få ut den lite för att han inte ska se så ihoptryckt ut. Han är även lite överbyggd bak, därför är det extra viktigt att han inte hamnar med bakdelen på en högre punkt. Jumanji däremot behöver få upp sitt huvud, annars står han gärna och hänger lite på bogarna och får ett tråkigt uttryck. Får han däremot upp sitt huvud växer har verkligen upp och blir en riktigt ståtlig ponny!


Hoppas inlägget gett dig inspiration på något sätt i alla fall! Återkom gärna med din bildresultat, om du efter det här inlägget blev inspirerade till att ta exteriörbilder på din häst eller ponny.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback