Jumanji - 23 april 2012

Publicerat av Jennie Börs den 24 April 2012 kl. 12:57 i Ridpass - Jumanji

Dagens träning på Jumanji var väldigt bra, en känsla som man kan leva länge på. Vi började med att göra massor av vändningar för att få honom loss i bogarna. Fick rida runt på ett 20x40 spår och med jämna mellanrum vända in bogen innanför spåret för att sedan på en gång flytta tillbaka den igen. I galoppen gjorde vi lite samma tänk längs hela fyrkanten, flytta in i svag bogen in för att sedan räta ut honom igen.

Galopperade även en del på volten och Jumanji kändes verkligen fin. Han var inte alls sådär stark och motsträvig i högerhanden som han kan vara, utan jag hade lika mycket i båda tyglarna med en mjuk kontakt. När vi sedan övergick i travarbetet kändes han lika fin även där, mjuk och loss i hela kroppen med en mjuk och jämn kontakt i båda tyglarna.

Avslutade travarbetet med att rida lite bågar samt skänkelvikningar. Skänkelvikningarna flöt på väldigt bra och han spände sig inte alls som han kan göra. Under avtravningen fick växla tempot genom att rida lite framåt och sedan rida ihop honom lite. Han var väldigt lydig och fin.

Fick en riktigt bra känsla. Han är otroligt trevlig att rida när han verkligen kommer loss i kroppen, det går liksom att påverka honom på ett helt annat sätt. Vändingarna är verkligen nyttiga för att få honom loss och fin i kroppen, något som jag kommer ta till som träningsmetod även på hemma plan till och från.



Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback