Falu Ridklubb: 14 april 2012

Publicerat av Jennie Börs den 14 April 2012 kl. 21:23 i Tävling
Kan börja med att säga att det var TUR att vi åkte iväg så pass tidigt imorse. När vi kom fram till tävlingsplatsen visade det sig att det kommit ut startlistor med fasta starttider igår kväll, jag startade 30min tidigare än vi räknat med. Fick snabbt startanmäla och sedan lasta ur för att fixa iordning för framridning. Miro kände mycket väl på sig att det var en stressad miljö som fanns runt honom = ängslig ponny.

LC:1
Framridning: Framridningen gick helt okej, började med att värma lite lätt i alla gångarter innan jag satte igång själva arbetet. Med ett spö i handen gjorde vi massor av skritt-trav, trav-skritt övergångar. Att rida med spö fungerar jättebra nuförtiden, perfekt för att effektivt få honom dit jag vill. Började sedan med övergångar trav-galopp, galopp-trav i vänster varv, högerfattningarna hann jag inte innan jag skulle in i collektingring.


I collectingring: Vi var två stycken inne på en relativt liten yta, vilket gjorde att det var svårt att få igenom det som jag egentligen ville jobba på. Jobbade mycket med att få honom avspänd och gjorde därför massor av övergångar i skritt-trav, trav-skritt.

På banan: Som vanligt blev han spänd som en fiolsträng, fick dock lite extra tid på mig där inne då det var lite strul mellan dommare och speaker/sekretariat innan jag fick startsignal. Tog igenom honom så gott jag kunde med hjälp av en åttvolt nere vid dommaren, checkade även med några övergångar. Själva programmet kändes bra bitvis och sedan kommer det stunder där det blir lite "hej-kom-och-hjälp-mig". Miro spänner till, vill inte riktigt gå förbi där han borde. Inför vänstergaloppen fick han till exempel syn på en läskig brandslangslucka i väggen, den förstörde hela den galoppen. Han skulle inte gå förbi poch fattningen blev huxflux, så även galoppen. Långsida och volt är inte så mycket att jobba med heller.

Är inte nöjd med ritten, men jag var väldigt stressad då jag inte hunnit få igenom det jag ville på grund av otillräcklig framridning. Starttiderna stämde inte heller, kom säkert in på banan 10 minuter innan utsatt starttid (hade ingen koll på klockan heller ...). Sedan till resultatet, tydligen var der ryttartestbedömning som jag helt missat. Lite tråkigt då jag vill veta vilka moment jag och Miro lyckas bra/mindre bra, vill ha ett kvitto på om det går framåt eller inte. Visst kan det vara bra att få ett kvitto på mina brister som ryttare, är dock medveten om allt som står i protokollet sedan innan. Får se det som en träning på banan helt enkelt. :) Slutade i vilket fall på 6,2 (62%). Nu jäklar ska jag jobba på min sist förövrigt, i höstas var den riktigt bra jämfört med nu!!


LB:1
Framridning: Tog god tid på mig inför den här klassen, lastade ur väldigt tidigt så jag hann skritta fram honom för hand ordentligt. Gick sedan bort till framridningen och red igenom honom på volter med mycket böjning under lättridning innan jag började med samma övergångsupplägg som i den tidigare klassen. Hann ta igenom båda galopperna den här gången och dessutom ta andpauser i skritt. Avslutade även med att ta igenom honom ytterligare under lättridning på volter. Miro kändes väldigt fin, "den där" känslan började nästan kika fram!


I collectingring: Började med att rida på en volt med övergångar, sedan valde jag att skritta eftersom jag fått honom dit jag ville. Han tyckte dock synd om sig själv då han var ensam i ridhuset under en stund!

På banan: Innan startsingnal red jag som i föregående klass. Den här klassen var jag dessutom lite mer samlad och kunde koncentrera mig på ridningen. Programmet gick helt okej utan större missar, fattningen till höger är det enda jag är lite småsur över. Fattningen låg längs läktarlångsidan och det var lite läskigt tyckte Miro. Till och fårn blev han lite tittig på allting runtomkring men han höll sig i alla fall i skinnet.

Procenten hamnade på 53,44%, samma dommare som förra starten i LB:1. Det betyder i alla fall att vi kommit en bit påvägen sedan dess. Har ingenting att klaga på egentligen, min känsla var bra i alla fall. Jag är medveten av vad som är mindre bra, men det blundar jag för i dagens läge för att komma dit senare i vår.


Miro är i alla fall värlens bästa ponny, enligt mig. Älskar honom över allt annat. ♥

Kommentarer
Kommentar av: Andrea

varför lägger du inte ut film från när du tävlar eller tränar? skulle va kul å se :)

2012-04-14 @ 22:07:53
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback