Bildredigering: Beskärning av bilder.

Publicerat av Jennie Börs den 08 April 2012 kl. 22:23 i Tips & trix
Ny kategori här på bloggen, "Tips & trix". Här kommer jag, precis som kategorin lyder, dela med mig av små tips och trix. Har ni önskemål på något som ni vill att jag ska göra ett inlägg om, säg till!

När jag rediger bilder använder jag mig av en väldigt simpel teknik, det första jag gör är att beskära bilderna. Jag beskär framför allt mina bilder för att få fram "det lilla extra" och för att kompositionen ska bli så bra som möjligt. Det första jag gör innan jag beskär mina bilder är att ställa in mitt beskärningsverktyget på "Använd förhållande i foto". Jag rekomenderar den inställningen för att behålla bilderna i sina originalproportioner. 


Hur bilderna beskärs beror lite på vad jag vill få ut av bilden. Här nedan hittar du exempel med förklaringar på de vanligaste beskärningarna som jag använder mig av i mina bilder här på bloggen.

1. Den har typen av beskärning använder jag mig av oftast, den är lite standard för mig på någotvis. Det jag gör är att beskära bilden så att jag får lagom mycket luft runt om på alla sidor. Jag vill ha ekipaget centrerad i bilden, för att få det utgår jag från beskärningsrutans mittpunkt. Placeras mittpunkten vid ryttarens skänkel tycker jag att det brukar bli bra.

2. I den här beskärningen har jag valt att lämna lite luft framför ekipaget för att få fram en känsla av fart i bilden. Det här är kanske inte världens bästa exempelbild då jag gärna skulle vilja ha ännu mer luft framför, men jag hoppas att ni förstår mitt koncept i alla fall. När ekipaget får lite luft framför sig får man känslan av att de är påväg framåt i fart.

3. Ibland kan det vara svårt att hålla kameran rakt, det är dock lätt att lösa problemet när bilden beskärs. Nu hittade jag ingen klockren bild, men den får i alla fall förklara hur jag menar. Genom att snedställa beskärningsrutan rätas bilden upp vi beskärning, vilket håll du roterar rutan beror åt vilket håll bilden är sned. Man bör dock tänka på att runtan håller sig innanför bildens kanter, därför är det bra om det finns lite "luft" runt det som behöver rätas upp.

Det här är de tre vanligaste sätten som jag använder mig av. Ibland brukar jag även använda mig av gyllene snittet, men det är sällan. Jag tycker även att det är lite knepigt att förklara med egna ord.

Kommentarer
Kommentar av: Maja

Vilket program använder du ? (:

2012-04-08 @ 22:51:34
Blogg: http://majawallstrom.blogg.se/
Kommentar av: Maja

Sv: Okej! Har själv nyligen börjat använde Adobe photoshop CS5. (:

2012-04-08 @ 23:08:56
Blogg: http://majawallstrom.blogg.se/
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback