Torsåker Hästintresseförening: 18 september 2011

Publicerat av Jennie Börs den 18 September 2011 kl. 20:20 i Tävling
En minst sagt bra och lyckad tävlinsgdag, trots att det varit kallt som tusan (vi slapp regnet i alla fall, tack och lov). Miro har skött sig jättebra, stått snällt i transporten som vanligt och ätit! Han fick i sig all mat vi hade med oss, duktig kille som bara brukar stå och småplocka annars. Kanske var det godare med hösilage än hö? :)

LC:1
Framridning: Först var han lite spänd och sedan släppte det. När han spänt av började de häfta med en häftapparat och det var farligt = att han spände till igen. Och efter en stund blev han spänd igen för någon gick i buskarna, tönthäst! Men där emellan var han fin! :) Frustade flera gånger och sådär.

På banan: Man fick inte rida in på banan för sen man fått startsignalen, så man fick rida runt utanför. Han var töntig och höll på att vända lite och sådär. Blev stretig i sidorna efter det och väldigt spänd. Sedan i programmet var han spänd, men det gick fortfarande att jobba honom. Dock var det segt och jag fick rida som attan för att det skulle gå framåt, i travökningen red jag lätt och tröck till honom allt jag kunde sen fick de bli som det blev med ökningen. I galoppen fick han syn på en funktionär som var intressantare och lite sådär, men överlag är jag nöjd. Det slutade på hela 62,22%, till min stora förvåning. En del sjuor och en åtta! I slutkommentaren står det bla "Potensial finns!!" och "Bådar gott för framtiden". Blev första utanför placering, och sista placerad hade samma procent som mig fast bättre koeff. För övrigt var det jämt i toppen också.

LB:1
Framridning: Han var fin på framridningen, kunde samla ihop honom ganska mycket faktiskt. Det var liite segt men inte för överdrivet. Bra framridning, helt enkelt!

På banan: Han var inte lika spänd nu, men det var segt och jag fick rida som tusan igen. Men han lyssnade bra och var uppmärksam på mig i övrigt. Något som jag är mycket nöjd över var att han frustade i sista galoppen, haha! Det är bara positivt, det roliga var att när jag stod och tittade på en annan häst som frustade sa jag till mamma "Tänk när Miro frustar i ett program". Det slutade på 58,62% och det är jag helt nöjd med. :) Hade en åtta på första uppridningen!

Jag kan i alla fall dra slutsatsen att det är framåtbjudningen som saknas för att få till det helt. Den drar ner poängen ganska mycket i vissa moment kan jag säga, vilket även dommarna uttryckt. I mellantraven i LBn fick jag tex en fyra på mellantraven för att han inte svarade framåt för fem öre. Men vi får jobba på det, det kan eventuellt vara sadeln som spökar till det eftersom den glider fram (idag hade jag antislip under) så vi får väl se. Vi taggar i alla fall om till nästa tävling, och tar med oss känslan från denna! :)

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback