Svar på fråga

Publicerat av Jennie Börs den 13 September 2011 kl. 21:56 i Frågor och Svar


Frågan är inte hästrelaterad, men eftersom Rebecka inte lämnat någon blogg/email svarar jag här så att hon kan få ett svar. :)

Mycket riktigt så går jag på Helix, började där den här hösten. Jag läser Digital Design, en estetiskt utformad linje med högskolekompetens. Min klass är första gruppen som läser den kursen. Om Helix finns på fler ställen ver jag faktiskt inte, men jag läser i alla fall i Borlänge.

Jag är verkligen jättenöjd med mitt gymnasieval! Upplägget på skolan är väldigt smart tycker jag, måndag till torsdag går vi mellan 8.30 och 15.30, på fredagarna mellan 8.30 och 14.30. Dagarna är utan håltimmar, lektionerna är 1-1,5h med raster på 10-15min och sedan lunch i runt 40min. Det är alltså inga håltimmar, istället ligger IBARB-pass där man inte har vanliga lektioner. På dessa pass jobbar man självständigt med det man behöver, behöver man hjälp finns det lärare till hands. Jobbar man ordentligt på lektioner och IBARB ska man inte behöva jobba utanför skolan, vilket jag tycker är riktigt bra!

När man börjar får alla elever en skoldator, som man får låna som sin egen under skoltiden. En ThinkPad Lenovo, de kostar omkring 11 000-12 000:- nya. Man får även ett helt paket med Adobe-program intsrallerade. Datan får man använda även på fritiden utanför skolan. Datan är ett studiematrial som anvädns på i stort sätt alla lektioner.

Skolan är liten och trevlig, ligger centralt mitt i Borlänge centrum. Lokalerna är frächa och skolmaten är bra. Tycker absolut att du ska ta dig på öppet hus om du har möjlighet, eller göra som jag: ta en "prova-på-dag". Då får man följa med en klass i den linjen som man vill gå på och se hur vi arbetar. Man får även låna en data över dagen för att kunna följa med i undervisningen.

Undrar du mer är det bara att fråga (lämna gärna en mejladress) eller besök www.helixgymnasiet.se. :)

Kommentarer
Kommentar av: Felicia - team627.beldo.se

SV: det återstår att se :D

2011-09-14 @ 20:00:51
Blogg: http://www.team627.beldo.se
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback