Sitsträning

Publicerat av Jennie Börs den 20 September 2011 kl. 20:50 i Vardag
Idag på lektionen hade vi lite balans och sitsträning, jag fick rida Harley den här veckan igen. Fick börja med lite övningar i skritt, rida utan stigbyglar och dra upp knäna framför sadeln och samtidigt hålla händerna på huvudet, ta ner ett ben i taget ich sedan upp med benen igen, samtidigt som händerna var på huvudet. Sedan lite väderkvarn och såntdär och sist men inte minst; balanssits!

Sedan började vi trava och då gjorde vi lite övningar utan att hålla i tyglarna, typ ut med händerna och väderkvarn. Även rida lätt i tretakt! Galopperade lite och gjorde övningar med armarna.

Efter det blev det fokus på sitsen i alla gångarter, det enda vi skulle tänka på var sitsen och inte hur hästarna gick. Tycker själv att jag faktiskt kan sitta ganska bra i alla gångarter, är mycket mer mitt över hästen och viker mig inte i sidorna längre. Harley kändes ganska fin även om jag inte fick jobba honom så mycket, men tror att det kunde blivit ganska bra om vi ridit ett ordentlig dressyrpass! Med ett par sporrar på (tog av dem för att inte de skulle vara ivägen) så hade det nog blivit bra. :) Ett bra ridpass, tänka mer på sitsen borde man göra varje ridpass!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback