Dag 2 - Presentation av mina hästar

Publicerat av Jennie Börs den 02 September 2011 kl. 08:19 i Allt & inget
Vi kan börja med Miro, han är en New Forestvalack (förvånande va) på 143cm, född den 23 april 2000. Han är efter Anydale Martien och undan Jandra, morfar heter Feldhof's Orbit. Miro är född i Tyskland och kom till Sverige som fyra åring och vi köpte honom av de som impoterade honom. Ska man titta tävlingsmässigt är Miro en hopponny, med föregående ryttare har det mest blivit hopptävlingar tom LA-nivå. I dressyren är han tävlad tom LB (på 82% med före gående ryttare), men han är utbildad desto högre. Han går öppnor, slutor, förvänd galopp, galoppiruetter osv. Att han är snygg har han också bevisat, han har blivit "Bästa valack" på NF-SM två år samt RES-BIS ett år och BIS ett år.
 
Miro är en ponny med stor personlighet, han vill gärna synas och ta plats. I hagen vill han gärna bestämma, vilket har ställt till en del problem för honom. Han är väldigt social och ödmjuk, gillar att bli borstad och vill gärna att man står och kliar på honom. Uppmärksamhet gillar han, han står gärna lös i boxöppningen och får allas blickar på sig .. Och är blickarna någon annanstans än på honom blir han lite avundsjuk.
I ridningen är han känslig och kvick. Han är välriden och ganska lätt i allmänhet, dock krävs det en del för att få honom på plats. Han behöver en ryttare som rider mjukt men ändå bestämt, det är något som jag verkligen fått lära mig att anpassa mig efter. Ryttaren måste visa honom sin plats, annars har han gärna egna idéer.

Miro och jag tävlar för tillfället LC/LB på lokal nivå, vilket vi kommer fortsätta med ett tag till. Just nu är prioritet ett att få en avslappnad ponny på banan då han hinner bli väldigt spänd mellan framridningen och banan. Men vi är en god bit på vägen och har haft både fram och motgångar under våren och sommaren, nu under hösten fortsätter vi att leta efter känslan.


Jag och Miro

Tomacs Evita, eller Evita som hon kallas till vardag är ett New Foreststo på 139cm, född den 27 maj 1992. Hon är efter Komet och undan Tomacs Primula, morfar är Robin. Evita är inte våran ponny, utan vi har henne bara på foder. Hon är en ponny med hoppinriktning, dressyr tycker hon är ganska onödigt .. I hoppningen är hon tävlad tom LA och i dressyren tom LB. Evita har även fått ett antal föl och har blivit utställd med 42p som bäst.

Hon är en genomsnäll ponny som inte är speciellt rädd av sig, dock tycker hon att hon måste låssas att vissa saker är farliga ibland. Ibland kan hon bli lite nonchalant av sig, tex att hon ska gå över en eller att hon inte vill flytta på sig när man ber henne. Men för övrigt är hon genomsnäll, hon vill alla väl. Evita gillar att hoppa och att busa, dressyr är ingen höjdare. Men när hon släpper till och visar var hon faktiskt kan, ja, då är hon fin!

Vi har inte tävlat Evita så jättemycket, Johanna har startat klubbtävlingar på LD höjd med henne några gånger. Men den här månaden kommer de göra lokaldebut i både hoppning och dressyr på våra hemmatävlingar, det blir förövrigt Johannas lokaldebuter. Jag har startat en lokal LC:2 på henne med sådär resultat, jag har valt att sattsa mer på Miro för att få honom på plats.


Johanna och Evita

Kommentarer
Kommentar av: Malin

Hej,

Jag har tänk på ett par gånger att Evita heter "Tomacs", liksom min förra foderponny. Det jag la märke till nu är att de inte bara kommer från samma stuteri, utan de är till o med efter samma hingst! Kul att se en till mycket fin ponny efter honom! :)

2012-06-07 @ 17:36:07
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback