Vinterplanering

Publicerat av Jennie Börs den 18 November 2011 kl. 12:00 i Allt & inget
Min och Miros tävlingssäong har ju varit över i lite mer än en månad nu, sorgligt men sant. Men å andra sidan betyder ju det att vi kan lägga ännu mera krut på att bli bättre inför nästa säsong!



Till att börja med kan jag då berätta att nästa säsongs planering ser ut så här: börja rida några LC/LB program för att få in känslan igen efter vintern samt känna av det sista för att sedan gå över till LA. I praktiken är vi färdiga för LA, vi kan alla rörelser men vi är inte mentalt förberedda ännu. Planen var att starta LA nu i vår, men det kändes viktigare att få ett bra självförtroende i de lägre klasserna och verkligen känna att de är jag som har honom på min sida.

Till att börja med behöver vi börja med att plocka upp formen på honom igen, sommarens fokus låg ju mycket på att få honom att bli engagerad och lyssna bra både fram och tillbaka. Nu är det dax att återligen börja samla ihop honom igen, vilket vi började med i våras men då backade han av lite för mycket. Desto mer samlad han blir, desto mer känslig blir han. Då kan man verkligen rida med små, små fina hjälper. Nu orkar han dessutom hålla igång i det där.

Lite rörelser behöver vi också finslipa lite på. Skänkelvikningar, eftersom han blir att stå emot lite i dem; men han har gjort stora framsteg! Han behöver helt enkelt lite mer styrka för att orka rida de där perfekta skänkelvikningarna. Förvänd galopp, dels för att det verkligen ska sitta och dels för att det är väldigt stärkande. En ponny behöver ju dessutom inte kunna göra rena byten (dock gör Miro det ändå när det blir lite jobbigt och jag råkar sätta mig lite på fel sittben) så det gör helt enklet inte så mycket om de blir starka och stabila i den förvända galoppen. Sist men inte minst, ryggningarna. Han tycker att det är lite obehagligt, men han gör stora framsteg.

Detta är alltså vad vi jobbar mycket med på träningarna, men givetvis jobbar jag en del med det på egen hand också. Flyttar honom mycket för skänkeln och förvänd galopp är ett jättebra hjälpmedel för att få honom helt lösgjord, följsam och allt det där. Utöver detta jobbar vi med att reglera form och tempo, självklart tränar vi inte stenhårt varje ridpass. Jag jobbar även mycket med mig själv, min sits och position i sadeln och även med att jobba med så små och fina hjälper som möjligt.



Önskar dessutom att den här vintern kommer bjuda oss på lagom mycket snö utan skare, skulle mer än gärna vilja pulsa med honom. Det är ju bra ur flera aspekter. Ska dessutom försöka se till att han får hoppa regelbundet, det mår han bara bra och dessutom tycker han att det är väldigt roligt. Försöka komma ut en del ska vi också jobba på!



Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback