Svar på fråga

Publicerat av Jennie Börs den 12 November 2011 kl. 21:53 i Frågor och Svar

Anledningen till att man stubbar (klipper) manen bakom öronen på hästen är för att det inte ska bli så knöligt under nackstycket på tränset eller under grimman. Stubbar man någon centimeter och sedan håller efter det så underlättar det mycket när man tränsar, det är enkelt att hålla isär manen och pannluggen och dessutom blir det bekvämare för hästen.

Jag tycker att det ser ovårdat ut om hästen inte är stubbad någon centimeter bakom öronen (får dock inte blir för mycket som tas bort!), eftersom det blir en avdelning för vad som är man och vad som är pannlugg. Zanzibar tex var inte stubbad och det var jättesvårt att veta vad som var man och vad som var pannlugg, dessutom var man verkligen tvungen att fördela taglet under nackstycket. Jag klipper ofta ner stubben, ungefär varannan till var tredja vecka åker saxen fram!

Kommentarer
Kommentar av: Anonym

Tack för svaret !! :))

2011-11-12 @ 22:30:58
Kommentar av: Felicia - accordningtofh.blogspot.com

SV: så kan det vara (a)

2011-11-13 @ 09:52:55
Blogg: http://www.accordningtofh.blogspot.com
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback