1 år!

Publicerat av Jennie Börs den 14 Juni 2011 kl. 22:19 i Allt & inget
Nu kommer det ett inlägg fullproppat med bilder och bildtexter! Mycket har hänt under resans gång och vi är verkligen långt från färdiga, men här kommer lite flashbacks från året som gått. :)


Vi börjar med besiktningen som han gick igenom helt U.A, det som kommenterades var att han var lite väl rund om magen och att han hade ett jack i ena örat.


Sedan blev det att lasta och åka de x antal timmarna från Vetlanda till Säter.


Urlastad hemma i Säter, där han fick en del uppmärksamhet. Sedan instalerades han i boxen.


Dagen efter blev han instrallerad i hagen, spännande med massor av nya damer runt omkring. Själv satt jag läänge utanför och bara tittade på honom, min skönhet. (Men om jag får säga det själv ser han lite bättre ut nu, när han fått ner hullet och hovskägget är borta bla)


På kvällen tog vi en kvällspromenad tillsammans med Klara och Gerda. :)


Första ridpasset på hemmaplan, två dagar efter hemkomsten.


Vi red på, två dagar arbete och en dag vila. Så rullade på, men vissa vilodagar gick vi ut på promenader. Detta var för att få bort magen och få upp konditionen och styrkan igen.


Det blev KM, men Miro fick stå i hagen och titta på. :)


Vi red på, sadeln gled så mycket uppepå allt fett så vi lånade en sålänge. Den var brun (eller oxblodsfärgad som det så fint heter) och att sitta bra i den var i stort sätt omöjligt. Men den låg i alla fall någorlunda still!


Vi badade en lortgris till ponny och gick ut på en liten promenad. Värsta bondponnyn var han, med ett står i munnen. ;)


Johanna och Miro började hoppa lite granna, roligt tyckte de båda. :)


Jag hittade fler och fler knappar och trotsade den obekväma sadeln. Försökte lära mig att sitta ner, men en obekväm sadel gjorde det inte lättare. Minns att jag var otroligt nöjd efter det här ridpasset!


Miro blev kompis med Con Rise, först såg det ut lite såhär men Con Rise fjäskade snart in sig genom att stå och klia Miro. Det resulterade dock att han kliade bort all Miros man längst ner, haha.


Vi red lite barbacka och det var otroligt kul. Miro var lugn och snäll, vi galopperade lugnt även om Rambo och Juster brallade som tokar i hagen brevid. Miro blev vääldigt svettig, jag var dyblöt i ändan efteråt ..


Jag tog mig mod att skutta lite med Miro, inga höjder men ändå. Han var helt annorludna jämfört med Zanzibar men vi tog oss över hinderen, även om jag satte honom i skiten flertalet gånger.


Han kändes i alla fall otroligt fin när jag travade av!


Vi fortsatte trimma på, även om det inte alltid gick så bra.


Äta gräs i kvällssolen var populärt, men blev det allt för knottigt gick han in frivilligt.


Ailienponny i hagen.


Vi tränade för Pernilla för första gången (dock hittar jag inte bilderna som jag klippt ur från film = bättre bilder). Det gick helt okej och det kändes som vi kom en bit framåt, extra roligt var att hon tyckte vi kunde ut och tävla inom kort!


Moa var här och fotade oss. Vi skulle ridit ute men det fullkomligt öste ner regn!


Dax för årets läger, dressyr- och markarbetskurs. Jag red första dagens dressyrpass på Miro och det gick väl sådär, det var här någonstans han började komma igång ordentligt och ligga på. Dessutom hamnade jag långt bak i sadeln och han tjaffsade lite med huvudet. Men det gick bättre och bättre. Sista dagen red jag honom på markarbetet (bilden) och det gick inte alls. Men vi listade ut problemet till allt, sadeln låg i påtok för bakvikt och det var dörför han höll på med huvudet och så där. Vid det här laget hade vi lite smått börjat använda hans egen sadel.

Miro och Con Rise i hagen.


Vi hoppade igen, men det hela slutade med att jag åkte i backen. Han hoppade mig ur sadeln så jag kom i obalans, sedan drog han iväg. Avfallningen gick i alla fall bra.


Jag och Klara fotade lite upställningsbilder.


Vi tränade dressyr för Cissi.


11 september, dax för dressyrdebuten! Vi ingick även i vårat Div II lag. Han gick kanon på framridningen men när vi kom ut på banan var det han som sprang runt med mig. Det gick inte allas bra, men vi fick i alla fall fina lovord från dommaren.


Vi skulle ridit de två sista omgångarna i Div II också, men tyvärr fick vi ringorm i stallet så det blev inget med det. Miro fick även han 3-4 fläckar, men de var som tur var inte större än en tio krona.


Vi fick tag i en dressyrsadel efter många om och men, att hitta en till hans "tunnrygg" var inte det lättaste. Men tillslut hittade vi en och vi kunde börja rida riktigt ordentligt.


Miro leker söt i hagen (som vanligt) en helg i oktober.


Helgen efter det hade han och Love damp i hagen, men bra söta var de allt (speciellt Miro).


Felicia kom hit och hälsade på! :D


En dag tränade jag och Miro dressyr för Pernilla.


Vi spökade även ut Miro till en riktig ponny, i rosa!


Miro fick ett rosa swarovskipannband som han själv är mycket stolt över!


Puss på ponnynäsa.


Ute på tur med Klara och Gerda.


I december drog vi ut och tränade dressyr för Pernilla i Hedenslund.


Vi spökade ut oss till tomtar. :)


Och vi tog julkort och skickade ut. :)


Vi red i snön och hade buskul!


Dagen innan julafton, Miro blev friserad och vi myste massor.


Julafton kom och Miro fick lite smaskigt godis på morgonkvisten. (Alltid lika mysigt att gå upp och fixa och dona i stallet klockan fem på morgonen!)


Det blev ett nytt år och jag och Klara fotade lite uppställningsbilder igen.


Vi slängde ut Miros permanentbädd och böt till växelströ.


Miro leker lite mer söt i hagen ..


Vi trimmade på förfullt på hemmaplan.


Och bokade in träningar för Pernilla i Hedenslund varannan vecka.


Vi tog bilder på tillsammans med båda ponnyerna. (Det var såhär det skulle vara, men inte i nuläget, tyvärr. Det gör ont).


Miro fick influensavaccin och vi tog det lugnt i några dagar. Fyra dagar efter kortet togs åkte jag i backen på lektionen viklket resulterade en armbåge ur led samt en spricka i armbågen, så det blev gips i åtta dagar (tack och lov att det inte blev tre veckor som de sa först!) och sedan två veckor med ställning. I slutet av mars/början av april var jag tillbaka igen.


Så snart jag var återställd började hårträningen för Pernilla i Hedenslund igen.


Vi tränade på!


Vi trimmade på även på hemmaplan, såklart.


Miro fyllde år och fick tårta i hagen. :)


Efter tårtan blev han lite trötter.


Vi red programridning och det gick åt skogen .. Han vart spänd på banan och ingenting fungerade typ, men när vi tränade för Pernilla dagen efter insåg vi verkligen vart problemet satt, han hade stelnat till ordentligt i högerbak.


Helgen därpå åkte vi och tävlade i Insjön, det gick helt okej trots att han var väldigt spänd på banan.


Sedan var det dax för hemmatävlingarna som gick helt okej även dem, även här spänd på banan.


Vi trimmade på lite hemma mellan tävlingarna.


Vi åkte och tävlade i Leksand efter en tävlingsfri helg. Åkte av på i collectingring till andra klassen och han var mycket spänd i båda.


Vi tränade dressyr för Pernilla och den där lektionen fick mig verkligen att förstå vad den där ponnyn kan gå för, fy fasiken vad det kändes bra i slutet! Tyvärr finns bara bilder från ibörjan.


Dagen efter tävlade vi i Vassbo. Hur fin som helst på framridningarna, men på banan blev det som det blev. I andra klassen slutade det med att jag utgick eftersom ingenting fungerade, det hade hänt en personligsak kvällen innan som tog väldigt hårt på mig. Och det ligger fortfarande kvar.


En lugn vecka eftersom jag inte hade motivation för att rida och det är väl ungefär där vi är idag. Ingenting fungerar pga att jag blivit väldigt påverkad negativt av det som hände, men snart vänder det förhoppningsvis.


Miro visade en smidig sida när vi släppte ihop honom med Evita.


Miro idag, på årsdagen. Nöjd efter en mysstund. :)

Resan jag gått igenom hittills med den här ponnyn har verkligen varit fantastisk, det har jag nämnt många gånger nu tror jag faktiskt. Jag ångrar ingenting en enda sekund, även om det känts helt hopplöst vissa gånger. Men för mig är han den enda, han är min prins. ♥
Trackback