Dag 23 - Det här upprör mig inom ridsporten

Publicerat av Jennie Börs den 23 Januari 2011 kl. 12:00 i Allt & inget

Det finns vissa saker jag stör mig på inom ridsporten, men jag tänkte välja att skriva om en av dem. Det är fördommarna mot vissa raser.

Ridtravare tex, kommer ihåg när jag var liten och började läsa Min Häst. Det kändes som ungefär hälften av alla insändare handlade om travare, dock var det mest insändare i formen "Sluta ha massa fördommar mot travare, de är värda lika mycket som vanliga hästar", självklart är det så, men det roliga var att det sällan var någon insändare som inriktade sig negativt mot travare!

Jag tycker inte att en travare har något mindre värde än en ridhäst, en travare har precis lika stort hjärta som en ridhäst. En travare är inte avlad för hoppning och dressyr, den är avlad för att springa fort framför en vagn. Men med rätt träning från grunden kan även traveren bli en fin ridhäst, de kan kanske inte tävla på elitnivå men kan absolut räcke på lokal nivå.

Jag har som jag nämnde ingenting emot travare och jag ser inte ner på de som har travhästar. De är inte någon "andra hands häst" enligt mig, en häst är alltid en häst. Hästen är ens bästa vän, ingen tävlingsmaskin. Dock finns det allt för många som glömmer bort det där sistnämnda.


Jag rider Dabbi Pri (kanske mer känd som Debbie), Felicias häst :)


Felicia och Debbie hoppar :)


Ridtravare på Säters lokala dressyrtävling (i maj, Klara har fotat) och på den lokala hoppningen (i september)


Kallblodsekipage, på Påskhoppningen (där av outfiten) i påskas.


Moa och Silva, kallblodstravare.


Kommentarer
Kommentar av: Felicia

Debbie är snyggast (Y)♥

2011-01-23 @ 14:25:19
Blogg: http://aboutfeliciah.blogg.se/
Kommentar av: Sarah

HAHAHAHA söta jag och Usha är...



Håller med dig om texten. Travare är underbara och precis lika mycket värda som andra hästar. Men såklart inte i pengar, det måsste finnas en prisskillnad för olika idivider annars skulle världen gå under.

Min häst är finare än många halvblod jag vet som är avlade för dressyr, ändå är han topp stammad på travet. MEd tålamod och rätt träning blir de superfina hästar, de brukar ju vara väldigt lättlärda! :)

2011-01-23 @ 19:17:31
Blogg: http://tophorses.blogg.se/
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback