Dag 12 - Tävling förberedelser

Publicerat av Jennie Börs den 12 Januari 2011 kl. 12:00 i Allt & inget

Hur allt förbereds ser lite olika ut, beroende på om det är hemmatävling eller bortatävlin, om jag startar tidigt eller sent. Smörjningen brukar jag försöka få gjord någon dag innan, så man bara behöver putsa av allting lite snabbt dagen före tävlingen eller kanske till och med på tävlingsdagen om jag startar sent. Varför? Jo, det brukar ändå vara så himlans mycket annat att göra oct tänka på och smörjer man och fettar in allt ordentligt någon dag innan syns ser det juu ändå bra ut även om man bara putsar av det senare.

Dagen innan brukar jag rida lite lösgörande och bara känna igenom så att allting fungerar, kanske rida igenom någon del som brukar vara "svår" eller så (har ju dock tävlat mest med Zanzibar, och ofast har jag haft möjlighet att få rida honom dagen innan). Kvällen innan brukar jag alltid borsta och rykta hästen noggrant och länge, duschar jag hästen lägger jag inte ner lika mycket tid på själva borstningen men rykta extra noga och länge det brukar jag göra i alla fall, för att ge hästen lite extra massage.

Startar jag tidigt på morgonen brukar jag knoppa dagen innan, sedan brukar man ju alltid få göra om någon knopp. Snyggast blir det alltid om man kan göra dat samma dag, för då hinner de inte bli lika fula. Startar jag sent fixar jag knopparna på morgonen.

Är det borta tävling brukar jag packa allt som ska med samma dag, dock har jag alltid koll på vart allting finns och brukar även ha en "kom-ihåg-lista" i mobilen.




Zanzibar - Knoppad och klar dagen innan tävling!


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback