Dag 09 - Mitt ridsätt

Publicerat av Jennie Börs den 09 Januari 2011 kl. 19:23 i Allt & inget

Först ska jag be om ursäkt för att jag bröt det jag sa, att inläggen skulle läggas upp 12:00 .. Men jag glömde helt bort det igår kväll, så det här blev aldrig skrivet .. Men bättre sent än aldrig! ;)

Jag vet inte riktigt vad man ska skriva, men jag antar att man ska skriva om hur man rider? Jag strävar efter att rida hästen på ett korrekt sätt bakifrån och fram. Det där med att sitta och dra i tyglarna i hopp om att hästen kanske böjer på nacken finns inte i mitt huvud, för när hästen böjer på nacken har man ju ändå ingen bra känsla så då känns det ganska meningslöst .. Hästen ska ta ett ärligt stöd på bettet och verkligen "suga" tag i det så man känner att den jobbar genom hela kroppen. Att dra ner hästen på tygeln leder ingen vart, i alla fall om man vill komma någonstans. Dressyrdommare är inte blinda och de ser om hästen går i en ärlig eller oärlig form!



När vi var ute och provred massor av ponnyer fick vi ofta kommentarer om att vi red bra, vilket är kul eftersom jag verkligen var en "ren ridskoleryttare" då. Jag fick ofta beröm för min sits, att jag kom djupt ner i sadeln och för att jag red effektivt med mitt säte. Och jag har verkligen utvecklats ännu mer sedan jag fick Miro, det finns många positiva delar. Jag har fått lära mig att rida med fina och"små" hjälper även om de kanske måste vara ganska kraftfulla, lite svårt att förklara men ni kanske fattar? Det finns forfarande saker att förbättra, men jag kommer längre och längre ju mer tiden går. Någonting jag jobbat jättemycket på är att jag drar mig åt höger, och det Miro gör det inte lättare för mig eftersom han föreslår att jag ska dra mig åt höger.

Nu vet jag inte vad jag ska skriva mer? :)


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback