Dag 08 - Trickträning med egna åsikter

Publicerat av Jennie Börs den 08 Januari 2011 kl. 12:00 i Allt & inget

NH och trickträning hänger ihop lite gran, i alla fall om du kollar på alla bdb användare som utför denna typ av hästhantering. Håller de på med NH så finns även trickträningen där. Tyvärr är det allt för många tjejer som tränar trickträning med sina hästar som gör det farligt, de ser hur deras förebilder (kända mönniskor på bdb med NH och tricktränings-inriktning).

Tänk efter, tänk ett steg före! Är det smart att lära sin häst vissa trick? Puss, hov och yoga tex är trick som kan vara lite söta ibland och risken för olyckor är mindre än om du tex lär hästen stegra. Stegra är någonting hästen kan börja använda i fel syfte, tex använda mot människan. Ska man lära hästen ett trick måste man verkligen tänka till innan och se vilka konsekvenser som kan ske.

Miro kommer nog förbli "trick-fri". Skulle inte vilja lära honom puss eftersom jag tror han skulle hålla på och vilja pussas hela tiden för att få godis, han är nämligen väldigt smart! Som i höstas tex när vi hade massor av äpplen, då fick han ju något varje dag och herre jäklar vad han började tigga. Då fick han en godisfriperiod och nu får han bara någonting då och då, och då ger jag det i krubban.

Känner att det här inlägget blev lite smårörigt och ja, jag vet inte hur jag ska formulera mig för att få fram rätt saker .. Haft världens "plan" i huvudet men den försvann ...


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback