Att hålla hästen fin

Publicerat av Jennie Börs den 09 Januari 2011 kl. 21:13 i Allt & inget

Det är verkligen inte alltid det lättaste, speciellt inte om man har en häst som heter Miro! Han är verkligen en riktig liten lortgris .. Han rullar sig så ofta han bara kan, speciellt där det är extra skitigt. På sommaren är han full i damm (och lera om det är lerigt ute) och nu på vintern är det spån och skit. På sommaren är det alltid lika roligt att borsta Miro eftersom han oftast blir skitigare ju mer man borstar, men det finns två hjälpmedel! Vi har en putshandske i fårskinn, den tar bort det ytliga dammet så hästen inte ser lika dammig ut, hästen blir även blank. Jag har även en rotborste med väldigt mjuk borst, den fungerar också mycket bra. Något jag verkligen kan rekomendera! Borsten köpte jag på Aubiose för mellan 40-60kr om jag inte minns fel (den på bilden är inte riktigt en sån, men tror det är samma matrial i borsten) och putshandsken är köpt på Ullared för inte alls så mycket, men det finns en på Hööks men den är betydligt dyrare!

Båda hästarna har tjock svans, vilket betyder att man måste borsta den ungefär 934735648 gånger om dagen för att den ska vara tovfri, men det är den ändå inte. Men det finns en enkel lösning! Man köper en flaska Foxfire pälsglans och en manborste. Ungefär 4 sprayar med Foxfire gör susen och det bästa av allt, det håller i flera veckor framåt! Jag sprayar knappt varannan vecka och svansen är ändå enkel att borsta ut. Jag rekomenderar även en riktigt manborste, för den sliter mindre på svansen än en vanlig piggborste. Foxfire finns i olika prisklasser, själv har jag köpt på mig ett helt lager från Ullared eftersom det är vääldigt billigt där, 99:-/flaska. På Hööks kostar en flaska det subbla, för Aubiose är det ungefär 20-30kr billigare. Har hittat den ännu billigare på City Gross, men inget slår Ullared. ;)


Kommentarer
Kommentar av: Martina

Tävling på min blogg! :D

- Roligaste, knasigaste och knäppaste bilden på dig och din häst!

Hoppas du vill vara med i tävlingen!

Direkt länk till tävlingsinlägget:

http://epril.blogg.se/2011/january/tavling.html

2011-01-09 @ 22:28:22
Blogg: http://epril.blogg.se/
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback