Uppvärmningsövning

Publicerat av Jennie Börs den 05 Februari 2011 kl. 21:53 i Allt & inget


Det här är en övning som jag tycker fungerar super som framridningsövning, men man kan självklart rida den som en övning mitt i också, men då kan man försvåra den.

Man rider på 3 serpentinbågar över medellinjen och sedan bogen in på långsidan. I serpentinerna får man chans att böja hästen åt båda hållen, vilket jag tycker är jättebra. Bogen in hjälper till att få in alla bakben ordentligt och även för att vå lite extra "swung" i steget. Man kan även lägga in övergångar i serpentinerna, och givetvis gör man övningen åt både höger och vänster.

Försvåra den kan man göra genom att tex rida öppna på långsidan, fatta galopp på kortsidan och sedan galoppera bågarna, då blir det ju förvändgalopp i mittenbågen. Sedan bryter man av till trav på kortsidan och rider öppnan igen. Ni kan säkert själva lista ut ännu fler varianter. :)


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback