Travare

Publicerat av Jennie Börs den 20 December 2011 kl. 22:55 i Tankar & åsikter
Inlägget är inte riktat mot någon speciell person, det här är bara min tankar och funderingar i största allmänhet. Bilderna har ingen koppling till texten.

Jag minns så väl på den tiden när jag började läsa Min Häst. I vaje nummer fanns minst två "inlägg" på Stallväggen som handlade om travare, som uttryckte budskapet "Travare är värda lika mycket som ridhästar!". Det komiska i det hela var, att det aldrig var någon som egentligen klagade på travare, i alla fall inte på Stallväggen.

Under mina år som hästmänniska har jag hört åsikter från både det ena och det andra hållet. Personligen har ingenting emot travare och jag har aldrig haft några fördomar mot dem. Jag har egentligen inte hört någonting negativt om travare heller, utan jag upplever snarare att det i många fall är i ridtravarmänniskor som det största problemet sitter.


Ridtravarmänniskor är ibland väldigt duktiga på att berätta att deras hästar verkligen är någonting utöver det vanliga. Vissa har väldigt svårt för att kalla sina hästar travare och blir eld och lågor om någon skulle råka gör det. Har många gånger fått höra: "Nej, h*n är ingen varmblodig travare eftersom h*n inte går på travet längre, h*n är därför ett svenskt varmblod". Grejen är bara den, att helt plötsligt har hästen förvandlats till ett så kallat svenskt halvblod = helt ologiskt.

Jag har även fått höra att det vore en kränkning mot hästen att kalla denne travare, eftersom hästen var för fin för att vara en. Det fick mig verkligen att reagera, eftersom får mig att tro att man skäms över att ens häst är en travare, varför? En travare behöver inte vara sämre än en ridhäst, vi har alla olika syften och mål med att ha egen häst. Vissa vill ha en häst att tävla höga klasser med, medan andra hellre tävlar på en lägre nivå eller rent av bara har häst för att det är skoj!



Personligen skulle jag kanske inte välja en travare, men det betyder inte att jag har någonting emot dem. Jag vill ha en tävlingshäst som jag vet håller för tävling som som har möjlighet att klättra i klasserna. Visst, man kan tävla på en travare, men inte på den nivå som jag vill nå. De kanske fixar att hoppa höga hinder och gå rörelser i dressyr, men risken att hästarna inte håller i längden är så mycket större än för en ridhäst. Jag accepterar att andra väljer att tävla med travare, jag ser inte ner på dem eller tycker att det är fel. Det är bara det att jag personligen inte väljer den vägen.

Travaren är avlad för att springa fort framför en vagn, medan ridhästarna är avlade för annat. Skillnaden är att en travare kan du skola om till ridhäst och sedan tävla och träna med, det skulle dock aldrig fungera lika bra att skola om en ridhäst till travare: de skulle inte ha en chans på travbanan. Ur den synvinkeln fungerar alltså travhästen till både och, vilket ridhästen inte gör.



Upplever ni att det är mycket fördomar mot travare?

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback