Sadelgjordar

Publicerat av Jennie Börs den 29 December 2011 kl. 22:17 i Utrustning
Någonting som jag absolut inte förstår mig på är sadelgjordar som endast har resår på ena sida. Jag blir bokstavligt talat galen på dem, då det aldrig blir någon "stadga" på det hela. Oftast har dessutom dessa endast dubbelt lager med resår vilket gör att det blir otroligt lätt att rubba. Det gör att man kan dra åt i princip hur mycket man vill, utan att det tar stopp. Jag tycker dessutom att det måste bli ojämnt tryck över hästens mage.


Jag föredrar sadelgjordar med tredubbelt resår i båda ändarna. Trycket borde bli bättre fördelat med resår i båda ändarna och med tredubbla lager med resår blir mycket svårare att rubba. Men man får ändå det där lilla elastiska, vilket jag tycker borde vara mycket skönare för hästen än med en helt vanlig sadelgjord. Dock ska man tänka på att man inte ska rubba resåren och dra åt sadelgjorden för hårt. Tänk dig själv om någon drog åt ett skärp riktigt hårt runt din egen mage!


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback