Sadlar, en historia försig

Publicerat av Jennie Börs den 20 April 2011 kl. 23:21 i Utrustning
Det här med sadlar är verkligen en hel vetenskap! Vet inte hur många dressyrsadlar vi provade att lägga på Miro innan vi hittade något som passade. Dressyrsadeln är jag i alla fall sjukt nöjd med, nästan så jag ska köpa en häst efter den nästa gång så jag inte behöver skiljas från den, haha. ;)

Men nu är det hoppsadeln som ska bytas ut. Egentligen vill jag inte skiljas från den älskade Stübben sadeln, den är verkligen bara bäst. Så otroligt skön att rida, man sitter verkligen som klistrad. Okej, ibland får man lite stolsits men det kan man köpa när det är en hoppsadel. Den passar Miro som handen i handsken, men inte när jag eller Johanna rider. Vi hamnar för långt bak i den så att den trycker honom i ryggen. Det är därför vi har den uppallad bak, för då blir det bättre.

Men nu till det jag skulle komma till. Jag vet i alla fall vad jag vill ha för sadel till Miro! En Albion K2, provred en sån på Evita och gudars så skön den var. Även om jag inte red i den så länge och så seriöst kändes det verkligen som man fick en bra sits i den och dessutom var den väldigt skön. Men vi vill inte lägga ut 16.000:- på en ny sadel, så därför letar jag begagnat för fullt! Men en svart 17" i rätt bomvidd verkar inte finnas, är den svart i rätt bomvidd är den en halv tum förstor och är bomvidd och tum rätt är den brun.

Och nej, vi vill inte ha en brun sadel. Det kanske låter töntigt, men ska jag vara ärlig: Miro är snyggast i svart! Och en halv tum förstor fungerar inte, provred en 17,5" och då hamnade jag i världens stolsits för att den var för stor.


Albion K2, bild lånad från google.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback