Bloggtips

Publicerat av Jennie Börs den 18 Mars 2011 kl. 22:54 i Allt & inget

Att hitta bra bloggar där innehållet är intressant och lockar till läsning är väldigt svårt! Det är mycket som ska stämma in för att man ska vilja fortsätta följa en blogg. Jag tror att om jag själv skulle följt min egen blogg (alltså, om jag var en annan person) tror jag faktiskt att jag skulle tröttna ur ganska fort om jag ska vara ärlig, haha. (a) Men här kommer några bloggtips som jag tycker är intressanta och det är även lite sånt som jag tittar på när jag följer en blogg.

-En fin och genomtänkt design
Designen är det första man tittar på, det är hela första intrycket! Är designen tråkig uppfattar man lätt att även själva bloggen är tråkig. En bra design behöver inte vara plåttrig, själv tycker jag att den ska vara ganska enkel men ändå snygg och välgenomtänkt. Färgerna ska passa ihop med varandra, så man inte blandar rött och cerist till exempel.

-Varierade inlägg + hyffsat bra uppdatering
Uppdateringen är viktig, finns det något nytt inlägg när man klickar in blir man motiverad till at fortsätta följa bloggen. Men inläggen ska vara varierade och genomtänkta. Att läsa en blogg med 4-6 inlägg om vad man gjort under dagen är ganska meningslöst. Det blir inte intressant. När det även är massa mobilinlägg blir det också tråkigt, tycker jag. De blir bara en massa text ihopknölad i en salig blandning eftersom man inte kan göra radbrytningar. Om man vill uppdatera på dagen när man inte har tillgång till datan, förbered hellre genomtänkta tidsinställda inlägg! Det blir mycket intressantare att läsa än ett ihop knåpat inlägg från mobilen som säger att man är i skolan .. Jag vill inte totaldissa mobilinlägg, någon gång ibland kan det vara skoj att läsa.

Variation är viktigt. Vardag, outfit, utrustning, åsikter, hiss, diss och allt vad det nu är! Och kan man inte variera är det jobbigt att dag in och dag ut läsa ursäkter till att man inte uppdaterat, o shit, världen går inte under. Hellre lite dålig uppdatering än en massa krimskrams inlägg!

-Välskrivna inlägg
Tänk på gramatik och stavning. Undvik talspråk, det blir jobbigt och låter fult när man läser. Felstavningar och särskrivningar är något som jag stör mig på, däremot brukar jag inte reagera när orden har omblandade bokstäver! Styckeindelning måste finnas, det är jättejobbigt att läsa ett långt inlägg utan små avbrott. Undvik att använda för mycket smailisar, de kan komma någon gång ibland när man verkligen vill uttrycka en känsla starkt. Blir det för mycket smailisar blir inlägget för oseriöst, tycker jag.

-Fina bilder (ofta)
Att ha en bild med i inlägget livar lätt upp stämningen tycker jag. Det blir lixom som ett litet avbrott. Fina bilder gillas givetvis framförallt! Att ladda upp 20st bilder på rad i högupplösning är jobbigt att titta på, i så fall är det bättre att ladda upp de små och lägga de brevidvarandra. Vill man att folk ska kunna se de högupplöst, välj en klickbar bild.

Finns mycket jag kan bättra, det vet jag. Man ska bara ta tag i det också! Men tror jag kommer känna mig mer motiverad till att blogga när jag kan rida igen, nu gör jag ändå inget speciellt.


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback